‘Efficiëntie was het belangrijkste aspect van een installatie, dat gaat veranderen’

25.11.2021 Jan de Wit

‘Efficiëntie was het belangrijkste aspect van een installatie, dat gaat veranderen’
©Ton van Til

Wie een zonne-energieproject op ging zetten, die had de focus hoofdzakelijk op efficiëntie liggen. Maar dat moet en gaat veranderen, zo vertelde Philippe Hoylaerts, electromechanical bij SMA Benelux, tijdens zijn seminar Solar KPI’s: u doet het (misschien) verkeerd op vakbeurs Solar Solutions International.

Als wereldwijde marktleider voor pv-omvormers heeft SMA Benelux inmiddels meer dan 3.300 medewerkers die 18 landen actief zijn. Hoylaerts wil zijn vakbroeders op de beurs uitleggen hoe zonne-energieprojecten ook in de toekomst financieel optimaal rendabel kunnen zijn.

Er is een groeiend aantal parameters die onvoldoende worden meegenomen in het berekenen van het financiële rendement van een project. “Iedereen wil natuurlijk een maximale productie, tegen een minimale investering. Ik wil ook graag in een Bentley rijden en daar maar 20.000 euro voor betalen. Het is altijd een afweging van meerdere factoren.”

Hoylaerts noemt de netcapaciteit als een van de noodzaken van verandering. “Efficiëntie is altijd dé parameter geweest, maar dat begint een oud verhaal te worden. We gaan de komende jaren van 10 naar 30 gigawattpiek, dat moeten we heel anders gaan aanpakken.” Hij wijst hierbij op overdimensionering.

“Overdimensionering wordt een belangrijk aspect voor zonne-energieprojecten en gaat steeds meer effect hebben op de prestatieparameters. De hoogste performance ratio-garantie betekent niet de beste investering wanneer je niet alle opgewekte stroom aan het net kan leveren”, stelt Hoylaerts.

“Als het net vol zit dan kan een lagere performance steeds vaker meer rendement betekenen. Dat betekent ook dat op een gegeven moment extra panelen ook meer kosten met zich meebrengen dan dat ze aan extra inkomsten genereren. De laagste kosten per kilowattuur worden daarom belangrijker.”

Het nut van goede data
Hoylaerts geeft ten slotte nog twee tips mee om rekening mee te houden in de dimensionering. “Hou je data goed bij en wees kritisch op je databronnen, ook tussen verschillende datatools kunnen grote verschillen zitten”, zo legt Hoylaerts uit.

“Zorg dat je cijfers kloppen zodat je de juiste inschatting kan maken. Dat is minder sexy, maar het wordt steeds belangrijker voor het kostenplaatje. Liever de hoogste reële opbrengst dan een nog hogere fictieve opbrengst. Tranparantie is doorslaggevend voor de hoogste opbrengst.”