“Klimaatdoelen kunnen behaald worden met smartcharging”

10.06.2021 Joyce Beuken

“Klimaatdoelen kunnen behaald worden met smartcharging”

Dat de elektrische auto in trek is, is een goede ontwikkeling. Maar een te snelle toename van iets zorgt altijd voor groeipijn. Barst ons land van de tankstations, laadpalen zijn nog maar in kleine getalen te vinden. Hoe verbeteren we de infrastructuur?

Tijdens een webinar van de NVDE over het onderwerp gaan sprekers van betrokken partijen om de tafel. Emile de Haes werkt als e-mobility consultant voor Engie. Hij ziet de markt en ook de visie van betrokken partijen rap veranderen. “10 jaar geleden moest alles zo snel mogelijk en zoveel mogelijk. Inmiddels wordt er beter gekeken naar de manier waarop we slimmer gebruik kunnen maken van de bestaande palen.”

De Haes ziet een afname in de behoefte aan publieke laadpalen en een toename bij bedrijfen. “Maar ook de laadsessie zelf neemt toe. Auto’s hebben een grotere accu. Hierdoor hoeven ze minder vaak te worden opgeladen, maar gaat er per sessie wel veel meer energie naar binnen.”

Datagestuurde uitbreiding
Anderzijds zijn elektrische taxi’s en busjes in opkomst, waardoor het aantal laadpalen misschien toch zou moeten toenemen. “Om de oplossing van concessie te versnellen willen we datagestuurd uitbreiden en efficiëntie vergroten.” 

Rob Cillessen van E-laad NL meent dat de wijze van uitrollen van laadstructuur op een positieve manier veranderd is. Waar voorheen gewacht werd op de aanvraag voordat er actie werd ondernomen, gebeurt dit nu projectmatiger. “De aannemer moet niet iedere week een losse aanvraag krijgen maar een batch ontvangen”, vindt Cillessen.

Installateursschaarste
Alied Wessels Boer werkt voor Vattenfall. Om te bepalen welke laadpaal als eerste gerealiseerd gaat worden hebben zij een aantal KPI’s ontwikkeld. Dat moet ook wel, legt Wessels Boer uit. “Er is een schaarste aan installateurs waardoor je je prioriteiten op orde moet hebben en in de juiste volgorde moet uitrollen.” Aan de hand van deelgebieden wordt bepaald wat de beste plek wordt.

“We bekijken hoe de bezetting van bestaande palen door de heen zit”, stelt Wessels Boer. “Daarnaast is het belangrijk om oog te hebben voor je stakeholders. Zorg voor een intensieve samenwerking tussen de gemeente en de marktpartij.”

Klimaatdoelen haalbaar
Cillessen sluit af: “Locaties moeten met elkaar in gesprek over de mogelijkheid om Smartcharging in te zetten. Congestie kan nu eenmaal niet overal tegelijkertijd worden opgelost.” Smartcharging betekent dat er bewuste keuzes worden gemaakt over het moment waarop duurzame energie wordt teruggeleverd aan het net, gebruikt of wordt opgeslagen. “Met smartcharging kunnen we de klimaatdoelen halen. Mits er voldoende duurzame energie in de auto terechtkomt.”