'Het is net een huwelijk'

11.04.2022 Joyce Beuken

De term ‘groothandel’ doet af aan wat Navetto in de praktijk brengt. Want naast het leveren van de producten, verzorgt het bedrijf uit Vlaardingen ook trainingen, gaan medewerkers regelmatig bij partners langs en wordt er ook veelvuldig geadviseerd.

Iedereen wil laten zien dat ze duurzaam zijn. Navetto hoopt intensiever in te zetten op practice what you preach. Commercieel directeur Eddy van Dijk: “Je kunt niet iets laten zien wat je zelf vervolgens niet doet. Onze eigen mensen zijn ook aan het verduurzamen, we rijden allemaal elektrisch. Het is daarnaast onderdeel van ons gedrag. We zijn er bewust mee bezig. Hoe groot of klein je bijdrage ook is: je levert hem. Elke bijdrage die je persoonlijk kunt leveren is er één.”

Navetto zet in op regelmatig contact met de installateur, bij voorkeur persoonlijk. “75 procent van onze bezoeken zijn fysieke bezoeken. De installateur is niet zo van het online contact, we zijn er intern dan ook scherp op.”

Persoonlijk contact
Medewerkers van Navetto waren gewend veel op pad te zijn. Maar toen twee jaar geleden ineens alles online moest plaatsen, ging de frequentie van het klantcontact wel omhoog, vertelt Van Dijk.  “Toch heeft persoonlijk contact nog altijd de voorkeur. Een teams-meeting werkt niet altijd even goed. De installateur haakt sneller af. Die heeft er minder behoefte aan.”

“Als je niet fysiek aanwezig bent kun je ook uit beeld raken. Denk aan uit het oog, uit het hart. De relatie wordt minder goed. En dat is juist onze kracht, goed contact met de installateur. Het meedenken en adviseren. We zien erop toe dat de kwaliteit van de gehele installatie in orde is.”

Huwelijk
Van Dijk gelooft in het belang van nauw contact met de installateur. “We zijn geen groothandel die zegt, u vraagt, wij leveren. Bij ons is het: ‘U vraagt, wij adviseren, nemen contact op en daarna leveren we’.”

Van Dijk is trots op het assortiment van de groothandel. Kwaliteit boven kwantiteit, meent hij. “We hebben bewuste keuzes gemaakt binnen het productaanbod: producten die mee kunnen met de tijd. Bijvoorbeeld een opslagsysteem en een omvormer die uiteindelijk ook als off grid-oplossing kunnen worden ingezet. Het is net een huwelijk. Producten moeten met elkaar matchen. Ze moeten goed met elkaar kunnen communiceren.”

Eindgebruiker
Van Dijk meent kritisch te kijken naar verbindingen tussen producten. Wat kunnen ze, en bovenal: wat kunnen ze betekenen voor de eindgebruiker? “De eindgebruiker spreken we doorgaans niet zelf, maar willen we natuurlijk wel tevreden houden.”

In sommige gevallen legt Navetto wel contact met de eindgebruiker, “indien de installateur daar behoefte aan heeft. Je heb als eindgebruiker keuze uit een beperkt aantal systemen. Ze kunnen onmogelijk aan al je wensen voldoen. Hoe beter een systeem aan je wensen voldoet, hoe meer comfort je ervaart. Anders voldoet de installatie niet aan de wensen van de gebruiker.”

Rustig groeien
Navetto wil meer zijn dan een traditionele groothandel. Waar groei volgens Van Dijk ten koste zou kunnen gaan van kwaliteit, vindt hij het wenselijk om rustiger aan te groeien. “We leggen de nadruk op het adviseren. Ook in campagne uitingen denken we na over lokale relevantie.”

Reclame maken is meer dan stunten met prijzen, acties en kortingen, meent Van Dijk. “Het is kijken wat er speelt in de markt, of bij een klant, en daarbij willen aansluiten.”

Navetto Academy
“Samen met goede partners verbeteren we de kwaliteit van de markt. Een van de eisen van kwaliteit is kennis. Om het kennisniveau te verbeteren geven we trainingen op kantoor en op locatie , voor de verbetering van de productkennis maar ook de veiligheid. Maar ook intern verzorgen we trainingen, bijvoorbeeld commercieel, maar ook gericht op ontwikkeling.” Installateurs zijn meer dan welkom om gebruik te maken van de Navetto Academy.