'Maak van je klant een ambassadeur'

21.04.2022 Joyce Beuken

Software voor het meten van de opbrengst kent meerdere waardevolle aspecten voor zowel installateur als eindklant. Maar Solar Monkey verkoopt meer dan enkel software voor panelen, vertelt oprichter en CEO Jan Pieter Versluijs tijdens zijn seminar op Solar Solutions International.

Het bedrijf ontwikkelde oorspronkelijk alleen software voor installateurs van PV. Maar het is hen niet ontgaan dat er steeds meer geïnstalleerd wordt dan panelen alleen. “Het grote plaatje is de gehele energietransitie. Eerst was dat de verkoop van panelen, waarbij de installateur zo snel mogelijk het dak op ging en de klant daarna niet meer zag. Maar je ziet panelen steeds vaker gecombineerd worden met een batterij. In Nederland nog niet zozeer, maar in Duitsland en Spanje wordt de helft van de systemen in combinatie met opslag geïnstalleerd.”

Goud waard
Volgens Versluijs kan de uiteindelijke winst verdubbeld worden door na de installatie goed met de klant om te blijven gaan. “Klantcontact is goud waard. Maak van je klant een ambassadeur”, adviseert hij.

Volgens Versluijs hoeft een PV-installatie geen eenmalige transactie te zijn. “De eerste stap is om te vragen om referenties. Dat kan in de vorm van een mailtje achteraf, met de vraag of de klant tevreden is. Maar er zijn ook installateurs die een week na de installatie nog een afspraak hebben, waarbij ze ook vragen of de klant nog iemand kent die zonnepanelen overweegt te nemen.”

Gratis warme leads
Referenties zijn gratis leads met een hoge succesratio, meent Versluijs. Hij vraagt de zaal hoeveel een warme lead waard is. Wisselende antwoorden zijn het gevolg, maar zelf besluit hij: “Zo’n 300 tot 400 euro. En een gratis lead met een hoge conversiekans, is eigenlijk een warme lead. Referenties leiden daarnaast tot exponentiele groei.”

De markt staat nu op ploffen. Maar besteed je je tijd liever aan een klant die misschien iets koopt, of aan een klant die waarschijnlijk iets koopt?

Servicecontract
Ook op het gebied van service is terrein te winnen, weet Versluijs. “Servicecontracten lonen. Als er iets misgaat, is alles gedekt. Je kunt een klant aanbieden om voor een klein bedrag per jaar het systeem actief in de gaten te houden.”

Het dekt een installateur ook in, weet Versluijs. “Want als er iets mis gaat bij een klant die geen servicecontract gekozen heeft, heb je ook een goed argument klaar liggen. Eén op de vijftig klanten zal het contract daadwerkelijk gebruiken indien er iets misgaat. De overige 49 betalen voor die ene klant.” Hoe te beginnen met zo’n contract? “Klop aan bij Solar Monkey. We hebben verschillende templates klaarliggen.”

Dashboard
“Van verschillende portalen halen we data bijeen in één dashboard.” Middels een dashboard kan een klant trots laten zien wat dienst panelen opbrengen. Maar ook de installateur heeft baat bij het overzicht. “Solar Monkey geeft een melding in geval van onderprestatie, of als er data blijkt te missen.

Tot slot kan de app voor consumenten kan in de huisstijl van de installateur gemaakt worden. Ook ontvangen klanten een kwartaalupdate in PDF-vorm. “Op naar een waardevolle toekomst”, besluit Versluijs.