'We hebben een betere klik met agrariërs dan met particulieren'

11.05.2022 Joyce Beuken

“Boerenverstand van zonne-energie”, was de slogan waarmee ProfiNRG in 2012 de basis legde van een stormachtige ontwikkeling als zonne-energiebedrijf. “Agrarische bedrijven waren destijds onze belangrijkste doelgroep. Wij stonden vaak letterlijk met onze voeten in de klei”, aldus Cees van de Werken, directeur commercie bij ProfiNRG. Het bedrijf benaderende agrarische bedrijven met een no-nonsense aanpak en wist daarmee een naam te vestigen als betrouwbare installateur van PV-systemen. “Onze agrarische achtergrond heeft ons natuurlijk geholpen.”

Van de Werken was al sinds 2009 bezig met zonnepanelen in een bedrijf dat particuliere installaties verkocht. Bert van Woudenberg was destijds als installateur onderaannemer en nu directeur operatie en techniek. Hij had een elektrotechnisch installatiebedrijf dat al jaren actief was. Toen Van de Werken in 2011 besloot te stoppen met particuliere installaties om zich vanuit een nieuw bedrijf te richten op zakelijke klanten, belde hij Van Woudenberg op. “Ik wilde niet alleen verder. Ik had een duidelijke visie dat zonne-energie groot zou gaan worden.”

Van de Werken had ervaring op het gebied van inkoop, verkoop en marketing, Van Woudenberg is een speler uit het veld met kennis over de techniek. Samen vormden ze een sterk team. “We verschillen enorm, maar vullen elkaar aan”, stelt Van Woudenberg.

Geen samenhang
Het eigen bedrijf van Van Woudenberg ging vorig jaar op in een groter geheel om meer tijd voor ProfiNRG te hebben. Van Woudenberg: “We staan aan het begin van de energietransitie,. De toekomst van de energietransitie is het samenbrengen van wind, zon, opslag en gebruik. Er wordt her en der zon en wind gecombineerd. Er zit geen samenhang in. Het gaat er nu om dat we de opgewekte stroom slim gebruiken.”

Van de Werken zag de prijzen van PV snel dalen. “Wie in de particuliere markt wilde blijven, moest succesvol zijn met internetmarketing. De zakelijke markt ligt veel dichter bij hoe wij denken en werken. In de zakelijke markt kunnen we technisch het verschil maken.”

Agrariërs
Van Woudenberg is boerenzoon, Van de Werken tuinderszoon. Van Woudenberg: “We hebben een betere klik met agrariërs dan met particulieren, omdat we nu eenmaal hun taal spreken. Het gaat bij particulieren om kleine hoeveelheden panelen. Daarbinnen missen we al gauw de uitdaging.” Van Woudenberg: “We willen morgen alweer een grotere uitdaging dan vandaag.” Van de Werken knikt instemmend. “We doen nu al geen installaties meer van minder dan 1.000 panelen. De ondergrens gaat jaarlijkse omhoog.”

Expertise
Van de Werken vervolgt: “We zoeken technisch uitdagende projecten, waarbij problemen moeten worden opgelost. Zoals netcongestie, aansluitingen op het middenspanning of zelfs op hoogspanning. Het zijn uitdagingen, maar wel leuke.” Van Woudenberg: “Dat zijn de momenten waarop we onze expertise in kunnen zetten.”

Trots besluit Van de Werken: “Daarvoor hebben we een groot, gemêleerd team engineers zitten, dat enthousiast steeds mooiere en grotere projecten oppakt.”

Dit is het eerste deel uit een interview-serie met ProfiNRG naar aanleiding van het tienjarig bestaan.