Australische luchthavens ideale plek voor grootschalige zonne-installaties

10.05.2021 Joyce Beuken

Australische luchthavens ideale plek voor grootschalige zonne-installaties

Uit een studie is gebleken dat Australische luchthavens genoeg elektriciteit zouden kunnen produceren om 136.000 huishoudens van stroom te voorzien als er grootschalige zonne-energiesystemen op hun daken zouden worden geïnstalleerd.

Onderzoekers van de RMIT University vergeleken de elektriciteit die werd opgewekt door zonnepanelen in een regionale stad met de potentiële groene energieproductie van 21 luchthavens. Ze concludeerden dat als er grootschalige zonnepanelen op de luchthavens zouden worden geïnstalleerd, deze 10 keer meer elektriciteit zouden opwekken dan de 17.000 residentiële panelen van het Australische stadje Bendigo. Dit zou jaarlijks een besparing van 151,6 kiloton broeikasgassen opleveren.

Potentie
Onderzoeker Dr. Chayn Sun stelt dat de analyse aantoont hoe belangrijk het is om meer te focussen op grote gecentraliseerde dak-zonnesystemen. "We kunnen niet vertrouwen op kleine residentiële zonnepanelen om ons naar een uitstootvrije economie te brengen, maar het installeren van grote panelen op locaties zoals luchthavens zou ons een stuk dichterbij brengen," meent Sun.

"We hopen dat onze resultaten een leidraad zullen zijn voor het energiebeleid, en tegelijkertijd informatie zullen verschaffen voor toekomstig onderzoek naar het gebruik van zonne-energie voor grote gebouwen.”  Volgens Sun is ligt er in zonne-energie veel potentieel om de nationale economische ontwikkeling te bevorderen en tegelijkertijd bij te dragen aan de doelstellingen voor het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen.

Optimale omstandigheden
Sun, een ruimtelijke wetenschapper aan RMIT's School of Science, meent dat luchthavens ideaal zijn voor zonnepanelen, maar dat ze momenteel niet ten volle worden benut - veel Australische luchthavens hebben geen adequate zonnesystemen. "Luchthavens worden goed blootgesteld aan de zon omdat ze niet in de schaduw staan van hoge gebouwen of bomen, waardoor ze een perfecte plek zijn om zonne-energie te benutten."

Sun vervolgt: "Australië kampt met een energiecrisis, maar toch worden onze zonne-energiebronnen - zoals de daken van luchthavens – verspild. Door gebruik te maken van deze energiebron zou kunnen worden voorkomen dat in Australië jaarlijks 63 kiloton steenkool wordt verbrand, een belangrijke stap op weg naar een koolstofvrije toekomst."

Ruimte in kaart
Voor de studie, die gepubliceerd werd in The Journal of Building Engineering, maakten ruimtelijke onderzoekers een schatting van de opgewekte zonne-elektriciteit van 17.000 residentiële zonnepanelen in Bendigo, Victoria, gedurende één jaar. Hoofdauteur Athenee Teofilo, een Master of Geospatial Science student, bracht vervolgens de gebouwen van elke luchthaven in kaart - met uitzondering van ongeschikte structuren zoals koepel- en blisterhangars - en identificeerde 2,61 km2 bruikbare dakruimte. Onderzoekers bepaalden vervolgens voor elke luchthaven de optimale hellingshoek voor de zonnepanelen, om de efficiëntie te maximaliseren.

Sun zei dat het onderzoek de noodzaak onderstreept om in het energiebeleid een plan op te nemen voor het installeren van zonnepanelen op luchthavens. "Op basis van onze analyse van de zonnestraling weten we dat luchthavens met fatsoenlijke zonnesystemen niet alleen zelfvoorzienend zouden kunnen zijn, maar ook genoeg elektriciteit zouden kunnen opwekken om het overschot terug naar het net te sturen,” aldus Sun.

Eerdere studies hebben luchthavens als grote zonnegeneratoren beschouwd, maar het RMIT-onderzoek gaat verder door het gebruik van grootschalige systemen nauwkeurig te modelleren. De bevindingen kunnen ook worden uitgebreid om het zonnepotentieel van andere locaties te beoordelen, zoals grote commerciële gebouwen, magazijnen of distributiecentra.