"BIPV neemt een hoge vlucht"

14.04.2020 Norbert Cuiper

"BIPV neemt een hoge vlucht"

Het integreren van zonnecellen in daken en gevels maakt gebouwen een stuk mooier, maar dit gebeurt nog mondjesmaat. Toch denkt Wouter van Strien dat dit een groeimarkt is. “BIPV is nog onbekend onder het grote publiek, maar het gaat enorm groeien.”

BIPV staat voor Building Integrated Photovoltaics, oftewel gebouwgeïntegreerde zonne-energie. Hierbij zijn de zonnecellen verwerkt in delen van gebouwen. Dat kan in een dak, een gevel of een glazen wand zijn. Van BiPV zijn al diverse voorbeelden in Nederland te vinden. In Amsterdam heeft het Deloitte-kantoor The Edge aan de Zuidas PV in de gevels verwerkt. In het Brabantse Best is een appartementencomplex voorzien van PV in de gevels. En in Sittard beschikt de Eisenhouwer II-flat over de grootste zonnegevel van Nederland.

Groeimarkt

Wouter van Strien, mede-oprichter van Roofon, startup voor esthetische solar daken, ziet BIPV als groeimarkt. “Met de groei van het aantal zonnepanelen komt steeds meer vraag naar esthetische zon-PV, geïntegreerd in gebouwen. De grootste markt voor BiPV is momenteel integratie van PV in gevels. Dat komt ook doordat de EU wil dat er meer energieneutrale gebouwen en woningen komen. Vooral bij grote kantoren, waar op het dak relatief weinig ruimte is voor PV, wordt BIPV al toegepast in de gevel. Daarvan zijn in Europa diverse voorbeelden te vinden, maar ook in China. Het toepassen van BIPV gebeurt echter nog niet standaard.”

Serious business

In Nederland spelen diverse bedrijven in op de vraag naar BiPV, zoals ZigZag Solar en EigenEnergie.net, maar ook Exasun, Solinso, ZEP, Monier, Kameleon Solar (dat panelen op maat maakt en diverse kleuren meegeeft aan PV-panelen, red) en TNO-spinoff Solar Visuals horen erbij. “Die bedrijven waren eerst startups, maar zijn inmiddels meer dan vijf jaar oud. Daaraan merk je dat BIPV serious business wordt. De markt voor BIPV begin nu echt te groeien. Er zijn steeds meer bedrijven mee bezig, en het aantal gerealiseerde BIPV-systemen wordt steeds groter.”
 

Nog geen standaard

Veel van de bedrijven in het BIPV-veld onderscheiden zich door zich te specialiseren. Zo richt het Nederlandse SCX Solar zich op dakintegratie, waarbij het volledige dak wordt bedekt met zo zwarte mogelijke zonnepanelen. Andere Nederlandse bedrijven zoals Kameleon Solar, Exasun en ZEP maken de zonnepanelen zo terracotta mogelijk, zodat ze passen bij de typische bakstenen huizen. “Alle bedrijven zijn bezig om de opties voor gekleurde PV verder uit te werken. Nadeel is nog dat kleur altijd resulteert in een iets lagere opbrengst aan zonnestroom. Wat dat betreft zijn er nog geen standaard technieken.” Het standaardiseren van BIPV-producten vindt Van Strien een goed idee, maar ‘dat kost wel tijd en geld’.

Beren op de weg

Van Strien ziet enkele andere beren op de weg voor BIPV. “Er is nog veel onbekendheid, met name onder consumenten. Het gros denkt dat je alleen kan kiezen tussen zwarte of blauwe zonnepanelen; andere producten kent men niet. Ook op juridisch vlak is BIPV nog in het nadeel, zegt Van Strien. “Bij de Belastingdienst kan je de btw van de aangeschafte zonnepanelen terugkrijgen, maar voor PV in het dak slechts een derde. Dat is raar, omdat BIPV gestimuleerd zou moeten worden, maar in de praktijk gebeurt dat niet. Ik vermoed omdat de BIPV-lobby nog niet goed wordt gecoördineerd.”

Lobby via NIMBY

Van Strien betwijfelt of een BIPV-lobby vanuit bedrijven voldoende krachtig is. “Ik denk dat het meer bottom-up zou moeten gebeuren. In Duitsland ontstaat er al weerstand onder bewoners van dorpen die de wirwar van zonnepanelen teveel wordt. Dan ontstaat er een Not In My Backyard-gevoel. Als dat protest vanuit bewoners ook in Nederland opsteekt zou de politiek hier iets aan kunnen doen.”

BIPV goedkoper bij grotere vraag

Is het niet beter om BIPV goedkoper te maken? “Dat gebeurt vanzelf, als de afzetmarkt groter wordt. Als de vraag stijgt dan zullen de prijzen dalen. Dat is het principe van de marktwerking. De BIPV-producten zijn goed, maar nog wel duurder dan reguliere zonnepanelen. Het wordt nu alleen toegepast door de koplopers, maar als het goedkoper wordt zullen anderen volgen.”

Vakmanschap of makkelijker installeren

Als grootste probleem ziet Van Strien dat installateurs nog onbekend zijn met BIPV. “Ze moeten zich nog verdiepen wat daarbij komt kijken. We hebben dakdekkers met vakmanschap nodig op dit gebied. Daarvoor moeten we mensen opleiden en/of importeren. Aan de andere kant zie ik ook dat systemen zo worden ontworpen dat ze makkelijker zijn te installeren. Dan verloopt de installatie sneller en kan de prijs omlaag.”

Wouter van Strien zou op de vakbeurs Solar Solutions International spreken over BIPV. De beurs is vanwege de coronamaatregelen uitgesteld naar 7, 8 en 9 september. Bezoekers kunnen zich nog aanmelden voor de beurs.