De Game Boy is terug -- dankzij PV-technologie!

30.09.2020 Anje Hoogland

De Game Boy is terug -- dankzij PV-technologie!
TU Delft

De droom van alle pubers uit de jaren 80 is uitgekomen: je kunt nu onbeperkt en geheel onafhankelijk van een batterij spelen op de Game Boy. Maar wel op twee voorwaarden. Je moet flink fanatiek op de knoppen rammen en je kunt alleen in de buitenlucht spelen. Want de klassieker wordt aangedreven door zon en de beweging van je vingers. 

De wederopstanding van de legendarische Game Boy is het gevolg van een mooie samenwerking tussen een onderzoeker van de Northwestern University (Illinois, VS) en drie onderzoekers van de TU Delft. In zeven maanden tijd werkten zij hun idee uit tot een werkend model. “We wilden een statement maken. Want gamers hebben geen idee hoeveel CO2-uitstoot zij genereren”, legt universitair docent aan de Embedded and Networked Systems-groep van TU Delft Przemysław Pawełczak uit.

Ze maakten een batterijloze kloon van de 8-bit Nintendo Game Boy, plaatsten acht zonnepaneeltjes rond het scherm en bouwden er een nieuw aandrijvingssysteem in. De spelcomputer werkt nu met behulp van “intermittent computing”-technieken. Daarmee kun je apparaten met een erg laag vermogen laten draaien op de energie uit hun omgeving. Ondanks dat ze tot wel honderd keer per seconde kunnen uitvallen, kunnen deze hun taken naar behoren uitvoeren. In het geval van de Game Boy komt ongeveer 80 procent van de energie uit de zonnecellen en 20 procent door het indrukken van de knoppen.

Toen hij Super Mario kon spelen trok Pawełczak de champagne open.

Er waren natuurlijk wel een hoop uitdagingen om deze milieuvriendelijke Game Boy naar wens te laten werken. Zo moest er een betaalbare manier worden gevonden om met zo min mogelijk zonnecellen zo veel mogelijk energie op te wekken. En ook een efficiënt permanent geheugen is essentieel. Want als je Game Boy zo vaak uitvalt wil je natuurlijk niet steeds weer opnieuw beginnen. “Daarom werken we ook zonder geluid. Als een video heel kort stilvalt dan kunnen we dat wel aan. Maar geluid dat steeds doorbroken wordt is heel irritant. Dat zie ik ook nog steeds als een super interessante wetenschappelijke uitdaging.”

Met een klein beetje lichtval kunnen populair retro-spelletjes als Schaken, Solitaire en Tetris al gemakkelijk worden gespeeld. Volgens de docent moet dat zelfs binnen kunnen. Maar toen het hem lukte om op een zonnige dag ook een redelijk tijdje Super Mario te spelen trok Pawełczak de champagne open. “Dat gaf een enorme kick, want dat was natuurlijk een iconisch spel”, deelt hij enthousiast.

En nu? “Nu hebben we laten zien dat het kan. Vanaf hier moeten we met intermittent computing nog veel meer kunnen. We zouden bijvoorbeeld ook energie op kunnen wekken aan de hand van de  bewegingen van de Game Boy die ontstaan door trillen, lopen of schudden. Maar we kunnen de techniek ook gebruiken voor andere kleine apparaten. Denk aan smarthorloges, de virtuele assistent van Amazon of de kleine Switch. Ik realiseer me natuurlijk wel dat het computerspelletje uit de jaren 80 op heel veel minder energie draait dan de spellen van nu. Dus we zullen totaal nieuwe technieken moeten ontwikkelen. Maar dat is wel de kant die we op willen.”