De progressieve groene aanpak van ProRail

06.11.2020 Anje Hoogland

De progressieve groene aanpak van ProRail

ProRail heeft als ambitie om in 2030 net zoveel elektriciteit op te wekken als het bedrijf zelf verbruikt. Om dit te bereiken heeft de club vooruitstrevende plannen. Zo investeert ProRail niet alleen in zonnepanelen op stationsdaken en kantoren, maar wordt ook gekeken naar kansen in de minder gebruikelijke hoek.

Als alles slaagt, kan ProRail op deze manier tot wel 200 gigawattuur per jaar opwekken. Met een verwacht gebruik van zo’n 150 gigawattuur per jaar in 2030 moet dit ambitieuze plan dus haalbaar zijn. Vakspecialist duurzame energie Robin Schipper legt de getallen uit: “Het werkelijke verbruik is nu iets lager, maar we houden er rekening mee dat we de komende jaren minder gas willen verbruiken, want daarmee verminderen we de CO2-uitstoot. Dat betekent dus wel automatisch dat we meer elektriciteit nodig hebben, maar door energiebesparingsmaatregelen beperken we dat. Bijvoorbeeld met ledverlichting. Daarnaast maken we de stations prettiger en beter toegankelijk met meer liften en roltrappen. Bijvoorbeeld voor slechtzienden of mensen die slecht ter been zijn. Daar is meer elektriciteitsverbruik voor nodig waardoor ons plan alleen maar ambitieuzer wordt. Maar we hebben mooie ideeën om onze doelstelling te behalen.”

 “Eind dit jaar komen er energieopwekkende gevels met daarop historische foto’s”

Met solar op perronoverkappingen en kantoren wordt al groene energie opgewekt. Maar het bedrijf heeft op dit vlak grotere plannen. “We zien veel mogelijkheden. Zonneparken naast nieuwgebouwde spoorlijnen bijvoorbeeld, of bij oude emplacementen. Maar we kijken ook naar nog onbedekte daken van fietsenstallingen. En gebogen kappen zijn een uitdaging, denk daarbij aan monumentale stations in Haarlem en Amsterdam. Die vragen om oplossingen die ervoor zorgen dat de panelen op een fraaie manier op de kappen liggen of geïntegreerd zijn, een goede opbrengst genereren en goed te beheren zijn.”

Innovatie

Een van de meest innovatieve projecten van ProRail is zonnepanelen op geluidschermen. “We kijken wat we met de vele kilometers al bestaande schermen kunnen doen. Daar moet een speciaal soort ophangconstructie voor komen. Een ander innovatief project is een straatkast bij station Naarden-Bussum. Dat is een betonnen gebouwtje van 15 m² met apparatuur. Begin 2021 gaan we hier energieopwekkende gevels aan hangen met historische foto’s erop, waardoor de gevel mooi wegvalt in het straatbeeld. Net als dat bij het hoofdkantoor van BAM. Wij zijn dan een van de eerste in Nederland met een volledige geprinte solargevel.”

De vakspecialist blikt nog verder in de toekomst. “We kijken bijvoorbeeld met een schuin oog naar energieopwekkende tegels. Maar die opbrengsten zijn nog veel te laag ten opzichte van de kosten. Daarnaast willen we in 2050 volledig circulair en 100% CO2-neutraal zijn. Daarom letten we bij de inkoop ook op panelen die duurzamer zijn. Bij voorkeur zijn die dus gemaakt van zoveel mogelijk recyclebare materialen.” Ondanks al deze vooruitstrevende plannen is Schipper zich ook bewust van de haalbaarheid. “We beseffen dat ProRail niet alles kan veranderen. Maar we werken samen met onder andere NS en Rijkswaterstaat, waarbij we veel leren van elkaar. Zo maken we samen de wereld een beetje beter.”