De zonnige kant van parkeren

25.10.2021 Simone Tresoor

De zonnige kant van parkeren

Ruimte in Nederland is schaars en dubbel ruimtegebruik wordt steeds belangrijker bij de ontwikkeling van nieuwe PV-projecten. Het opwekken van zonnestroom boven parkeerplekken is zo’n slimme manier van meervoudig ruimtegebruik. Tijdens een webinar van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland vertelden Fenneke van de Poll van onderzoeksbureau CE Delft en Sebastiaan Knepper van adviesbureau Merosch over hun onderzoek dat mogelijkheden voor solarcarports in kaart heeft gebracht. 

Met name in de afgelopen jaren zijn er in Nederland ruim 25 projecten groter dan 100 kilowattpiek gerealiseerd. Het grootste solarparkeerterrein, te vinden in Biddinghuizen, is goed voor maar liefst 35.000 kilowattpiek. Dit terrein steekt met kop en schouders boven de rest uit. De markt, met aan de vraag-kant projectontwikkelaars, overheden, energiecoöperaties en parkeerexploitanten, is sterk in ontwikkeling.

De parkeerterreinen van Schiphol hebben potentie
De onderzoeksbureaus hebben bekeken hoeveel carports nog ontwikkeld zouden kunnen worden. Dat valt en staat bij het technisch potentieel, dus hoeveel er opgewekt kan worden en wat het rendement is. Ook belangrijk zijn het ruimtelijk potentieel, met andere woorden hoeveel geschikte locaties er zijn en tenslotte de praktische potentie, want kun je de opgewekte energie wel kwijt op het net?

Uit het onderzoek kwam naar voren dat er vooral veel ruimtelijke potentie is in Noord-Holland Zuid en regio Rotterdam/Den Haag. Daar liggen veel grootschalige locaties zoals de parkeerterreinen van Schiphol. Andere interessante locaties zijn overstaplocaties zoals P&R-terreinen, evenementen- en recreatieterreinen, en kantoren- en bedrijventerreinen.

Pas een procent wordt momenteel benut
De bureaus berekenden dat we maar liefst 10.000 megawattpiek potentieel vermogen in ons land hebben. Er zijn nog veel kansen te benutten, want momenteel is slechts een procent van het ruimtelijk potentieel benut. Maar een solarcarport is niet goedkoop en de businesscase laat zien dat het pas vanaf 150 plaatsen de moeite waard is.

Het duurste onderdeel van een solarcarport is het frame. Er worden hoge eisen gesteld aan de  constructie en daar betaal je voor. Ook eventuele extra’s maken het kostbaar, zoals het toevoegen van laadpalen, verlichting, een batterij of beveiligingscamera’s. Schaalgrootte kan de businesscase verbeteren en ook de ligging van de carport dichtbij de verbruiker is voordelig. Helaas bestaat er nog geen speciale SDE++-categorie voor solarcarports.

Kansen en knelpunten
De kansen bij solarparkeerplaatsen liggen voor de hand: ze dragen bij aan de duurzaamheidsdoeleinden, ruimte wordt dubbel gebruikt, ze verlagen de energierekening, er wordt direct verbruikt wat je opbrengt als je laadpalen plaatst en auto’s worden beschermd tegen weersomstandigheden.

Maar knelpunten zijn er ook: een haalbare businesscase is moeilijk te realiseren en niet overal kun je de opgewekte stroom kwijt op het net. Soms moet het bestemmingsplan gewijzigd worden en dit kost bijzonder veel tijd of wordt er protest aangetekend tegen het stedenbouwkundig beeld dat ontstaat. Ook moet men rekening houden dat het parkeerterrein de komende twintig jaar niet kan worden verplaatst en dat er geen evenementen kunnen plaatsvinden op het stuk asfalt.

Er moet een speciale SDE++-categorie komen
De onderzoeksbureaus zullen hun bevindingen gaan delen. Een van de grootste aanbevelingen zal zijn dat er een speciale SDE++-categorie moet komen. Het hele traject vraagt om duidelijk en langdurig stimuleringsbeleid om meters te maken in de landelijke ontwikkeling. Positief is dat er weinig weerstand is tegen solarcarports. In elk geval veel minder dan zonne-energie op land of windenergie.