Dennis Gieselaar: Pionier in de solar

25.05.2021 Jan de Wit

Dennis Gieselaar: Pionier in de solar

Samen met Robert-Paul Evers zette Dennis Gieselaar 4BLUE op in 2015, een full-service groothandel voor complete zonnestroomsystemen. Met de blik op de toekomst willen de twee continu verbeteren, maar Gieselaar maakt als pionier ook ruimte om terug te blikken op bijna 25 jaar in de sector. “Als je bedenkt dat de gestelde doelen voor zonne-energie voor 2020 echt zijn gehaald, dan kan ik daar echt trots op zijn.”

Hoewel hij alweer bijna 2,5 decennia in de zonne-energiesector werkt, is het niet alsof hij vroeger al van zonnepanelen droomde. “Eigenlijk ben ik in 1997 per toeval in de zonne-energiesector gerold”, vertelt Gieselaar, medeoprichter en -directeur van 4BLUE. “Vlak nadat ik van de opleiding Milieu- en Bedrijfskunde kwam, ben ik voor Ekomation gaan werken, een adviesbureau dat zich toelegde in het adviseren van energiebedrijven, overheden en bouwers over de mogelijkheden van wat toen nog fotovoltaïsche (PV) panelen heette.

“In die tijd was er nog weinig kennis van zonne-energie en zonnepanelen, dus organiseerden we introcursussen PV. Zonne-energie werd echt nog gezien als iets voor in de toekomst, een interessante gadget waar je het op een verjaardagsfeest over kon hebben.

“Zonnepanelen kostten ook nog een veelvoud van wat je er nu voor betaald. De focus lag destijds op onderzoek naar de toepassingsmogelijkheden op en in gebouwen. Niemand dacht er over na hoe je de panelen nou goed kon vermarkten. Ekomation is daarin een pionier geweest met workshops, cursussen, adviezen en in de samenwerking met energie- en bouwbedrijven.”

Toegenomen kennis
“Zonnepanelen hebben een hele nieuwe rol in het overheidsbeleid gekregen”, vervolgt Gieselaar. “Toen ik net begon gingen we als ‘de jongens van de gadgets’ naar het ministerie van Economische Zaken om de techniek van een zonnepaneel te komen demonstreren.

“Te duur om grootschalig uit te rollen werd toen nog gedacht. Echt animo om zonnestroom een rol in de verduurzaming van de elektriciteitsvoorziening te laten spelen bestond nog niet. De sector is pas op gang gekomen toen Duitsland zich er actief mee ging bemoeien met subsidieprogramma’s. Later volgde Spanje, Italië en Frankrijk, toen kon er echt een maakindustrie ontstaan.”

Met name de Duitse overheid zag de potentie van zonne-energie al vroeg en ging er met succesvolle subsidieprogramma’s achterstaan. “Hun 100.000-dakenprogramma en het daarna geïntroduceerde Erneuerbare-Energien-Gesetz was erg succesvol, daar plukken we nog steeds de vruchten van, anders was de ontwikkeling echt veel trager gegaan.

“Inmiddels is de productie overgenomen door Oost-Azië en zie je dat er marktconsolidatie heeft plaatsgevonden. Er zijn nu een paar grote partijen die door massaproductie een flinke kostprijsreductie hebben gerealiseerd. Toch zit de grootste winst in de toegenomen kennis van zonnepanelen. Ik weet nog dat uit een marktonderzoek van 1999 bleek dat eigenlijk niemand PV begreep, dat is nu wel anders.”

Complete systemen
Als groothandel in volledige zonnestroomsystemen wil 4BLUE het knooppunt zijn tussen producent en installateur. “Wij hebben de kennis en de materialen en daarmee willen we het installateurs makkelijker maken om hun werk goed te doen”, stelt Gieselaar. “De uitrol van zonne-energie kent een groot aantal uitdagingen en daarin willen wij onze klanten ontzorgen.”

In haar zesjarig bestaan heeft 4BLUE al een flinke impact weten te maken. “Dat wij in een volle markt zijn uitgegroeid tot een speler die ertoe doet, daar ben ik echt heel trots op. Robert-Paul en ik zijn oud-collega’s en zagen ruimte voor een distribiteur van zonne-energiesystemen die het aanbod niet te moeilijk maakt. Wij leveren complete systemen waarvan alles – van zonnepaneel tot omvormer – goed op elkaar aansluit en die wij altijd kunnen leveren.”

Marktbeweging
Om die goede marktpositie vast te houden wil 4BLUE zich breder maken, legt Gieselaar uit. “Als onderneming zijn we nu bezig met een strategische heroriëntatie om een bredere strategie te ontwikkelen.

“Zonne-energie wordt de komende jaren verder uitgerold en gaat een nog grotere ruimtelijke impact hebben. Zowel zonnepanelen op woningen als op bedrijfsgebouwen neemt een flinke vlucht. Op dit moment zijn wij daar alleen leverancier in, maar we willen meer toegevoegde waarde door een nog meer faciliterende rol te spelen.”

Niet alleen de rol gaat volgens Gieselaar schuiven, ook het businessmodel van bedrijven in de zonne-energiesector zal veranderen. “Uiteindelijk wil je met zo min mogelijk overheidsstimulans een rendabele businesscase. De opwek moet in de toekomst daarom nog meer op de plaats van gebruik gaan plaatsvinden en wij willen daar op het juiste moment op inspelen.”

Toekomstperspectief
Om de uitrol van grootschalige zonne-energieprojecten niet af te remmen hoopt Gieselaar dat het aanstaande kabinet nog niet te veel gaat snijden in de subsidies. “Ik zou willen pleiten om de volgende vijf jaar vast te houden aan de SDE-regeling en deze zelfs nog iets aantrekkelijker te maken voor zonne-energie. Uiteindelijk zullen lokale opslag en slimme afrekenmodellen bij kleinschalige projecten zich ontwikkelen tot volwassen concepten, maar met zonneparken en zonnepanelen op daken valt nog veel te winnen.

“Ik maak me daarnaast soms nog zorgen over de ongenuanceerde aanpak van stakeholders zoals sommige verzekeraars. Enkelen van hen hebben een beeld doen ontstaan dat de toepassing van zonnestroom op daken met grote risico’s gepaard gaat. Dat behoeft nuancering. Er zijn nu gelukkig een aantal verzekeraars opgestaan die onderbouwd en pragmatisch deze uitdaging aanvliegen. Met de benodigde kennis zie je dat deze verzekeraars de kwaliteit van de zonnestroomprojecten juist verbeteren. Zo kunnen zij dus ook een rol spelen in de energietransitie.”

Toch overheerst het positieve gevoel bij Gieselaar. “Toen ik als broekie van begin twintig begon, schreef ik ook mee aan het beleid van Ekomation en de doelen voor de energiesector voor 2020. Dat we die ook echt gehaald hebben, dat betekent nogal wat. Dan verschijnt er een grote glimlach op mijn gezicht, volgens mij kunnen we daar als sector echt trots op zijn.”