Duurzame jonge talenten: Chingiskhan Kazakhstan & Max Schalow (Bondi)

09.11.2021 Jan de Wit

Duurzame jonge talenten: Chingiskhan Kazakhstan & Max Schalow (Bondi)
©Bondi

Chingiskhan Kazakhstan en Max Schalow zijn sinds jongs af aan bezig met fietsen en deelden ook al vroeg de wens om duurzaam te ondernemen. Zo gezien is het een hele logische uitkomst dat het duo dit nu in Nederland combineert door met Bondi vol in te zetten op elektrische deelmobiliteit, van e-bikes tot EV’s. “We willen grote impact maken.”

Waar de moeder van Schalow hem als kind al leerde fietsen, was de aanloop naar de fiets van Kazakhstan iets langer. “Ik ben opgegroeid in Kazachstan, daar doet iedereen alles met de auto. Hier in Nederland ben ik Landbouw gaan studeren vanwege het familiebedrijf van mijn ouders. Maar ik wilde zelf iets beginnen, Schalow en ik hebben een echte ondernemersgeest.”

Schalow groeide op in het Verenigd Koninkrijk, maar kwam naar Nederland om International Business te studeren. “We voelen ons verantwoordelijk voor de volgende generaties en willen hen schone, veilige steden kunnen bieden, daarom zijn we nu hier al gestart met Bondi.”

Daarnaast studeren ze allebei nog International Business management aan de HAN University of Applied Sciences, in Arnhem. “Om meer kennis in ons bedrijf te kunnen brengen”, vertelt Schalow. “We willen uiteindelijk een grote impact maken.”

‘Als mensen het ervaren, dan zijn ze overtuigd’
Bondi biedt duurzame deelsystemen aan in Almelo, Delft, Den Haag, Den Bosch, Enschede en Hengelo. Hier kan voor een elektrische fiets of step gekozen worden en straks ook voor een elektrische scooter of auto. “Vanaf volgend jaar lente willen we ook een elektrische auto kunnen aanbieden”, zegt Kazakhstan.

“Dan kun je het type voertuig aanpassen aan de lengte van je reis en de weersomstandigheden.” Via de Bondi-app kunnen klanten het gewenste voertuig vinden en scannen om er gebruik van te maken. “We hebben met meerdere CEO’s gesproken die ook aan mobiliteit werken, om te leren van hun positieve en negatieve ervaringen. Zo zijn we tot ons concept gekomen en willen we nu onze combinatie van service en elektrische mobiliteit over heel Nederland uitrollen”, zo vertelt hij.

Zijn collega Schalow vult hem aan: “We willen duurzame energie promoten, want vaak zijn elektrische oplossingen nog vrij prijzig. Ons systeem is leuk voor de gebruikers, ontlast steden van auto- en netcongestie, en voorkomt uitstoot. Bondi moet een positieve impact hebben op mensen, steden en het milieu, daarom willen we altijd volledig klimaatneutraal zijn.”

Kazakhstan en Schalow schatten dat parkeerplaatsen zo’n 15 tot 30 procent van de stedelijke ruimte krijgen toegewezen, zo valt te lezen op de Bondi-website. “Met ons systeem heb je minder parkeerplekken nodig”, aldus Kazakhstan, die erkent dat je daarvoor mensen wel zult moeten overtuigen hun levensstijl aan te passen.

“Wij zijn ervan overtuigd dat we mensen zover kunnen krijgen om meer met Bondi te reizen en hun auto minder te gebruiken. Ons systeem is gewoon heel handig, want je hebt geen onderhoudskosten, hoeft geen moeite te doen een parkeerplek te vinden, het is altijd beschikbaar én het is niet duur. Als mensen het ervaren, dan zijn ze overtuigd.”

Elektrische deelmobiliteit in Nederland
Vervoer is Europa's grootste bron van CO2-uitstoot, draagt ​​tot 27 procent bij aan de totale CO2-uitstoot van de Europese Unie én het wegverkeer is de belangrijkste bron van luchtverontreinigers, die verantwoordelijk zijn voor nadelige gezondheidseffecten, zo vermeldt Bondi op zijn website. De verduurzamingspotentie is dus enorm.

“Nederland is nog vrij vroeg begonnen met deelmobiliteit”, zo merkt Schalow op. “Hier bestaan al deelfietsen vanaf de jaren zestig, dat is echt leuk om te zien.” Toch blijft hij kritisch, iets wat Nederland zelf ook zou mogen doen. “België en Duitsland zijn nu al veel verder met deelmobiliteit, zeker elektrisch, en hebben al hele betrouwbare systemen die veel mensen weten te vinden. Nederland begint echt achter te lopen.”

Volgens Kazakhstan kan Bondi daarop antwoorden met zijn elektrische deelsysteem. “Nederland doet het relatief goed, maar er is nog veel onbenutte ruimte voor elektrische deelmobiliteit. Wij willen naar meer steden, meer zichtbaar worden en mensen meer ervaringen bieden. Zo willen we een community opbouwen. Daarvoor leggen we ook transparant uit wat we doen. Als mensen een negatieve recensie achterlaten, dan nodigen we ze uit op kantoor om daarvan te leren.”

Bondi is daarin nog één van de weinige aanbieders, wat voor- en nadelen met zich meebrengt: weinig concurrentie, maar ook weinig bekendheid. “We moeten zorgen dat we een goede service leveren voor de stad én voor de mensen. Zo willen we zo veel mogelijk mensen laten bewegen met duurzame energie”, zo besluit Schalow.

In de reeks ‘Duurzame jonge talenten’ geven de aanstromende duurzame talenten van de energiesector hun visie op de energietransitie. De jonge ondernemers zijn geselecteerd op basis van de Duurzame Jonge 100, een initiatief van SustainableMotion om Nederland te laten zien dat duurzaamheid nu al mogelijk is.