Een tankeiland als duurzame oase in de stad: NXT Mobility

01.07.2022 Kenneth Nwosu

Een tankeiland als duurzame oase in de stad: NXT Mobility

Solar365 sprak met Erik Metselaar van NXT Mobility. In het eerste deel ging het over de klanten, diensten en producten van NXT Mobility. Van snellaadoplossingen tot waterstofstations.

Onderwerp van dit tweede deel van het interview was de snel veranderende markt en daaruit volgende kansen en uitdagingen. Frisse problemen en slimme oplossingen. Het eerste deel is hier te lezen.

Je gaf aan dat de markt veranderd is en dan ook een nieuwe werkwijze vereist. Matchen van vraag en aanbod, slimme oplossingen. Kennis als product. En dat alles terwijl je zelf nog maandelijks tot nieuwe inzichten komt?
"Dat komen we zeker. We hebben ook gezegd dat we in gesprek moeten blijven met de klant, weten wat diens behoeften zijn en onze producten en adviezen daarop aanpassen. Daarin leren we heel snel. We denken nu heel anders over de markt dan een jaar geleden. Van belang is dat we flexibel zijn en makkelijk op veranderingen in kunnen spelen." 

In de NXT Energy Hubs wil NXT Mobility verschillende soorten brandstof aanbieden van elektrisch en waterstof en van LNG tot HVO. Het complete aanbod is uitgelegd. Er is echter ook veel aandacht besteed aan de vormgeving. Het design had afkomstig kunnen zijn van een Apple-ontwerper. Moet het een ervaring bieden? Hip zijn?
”Het moet functioneel, maar ook anders dan anders zijn omdat we vinden dat we een onderscheidend concept hebben. We richten ons op de toekomst dus het mag er ook futuristisch uitzien. 

Het is een modulair design met parapluvormige luifels. We zien onszelf ook als een overkoepelend paraplu concept voor diverse oplossingen en producten voor mobiliteit en duurzaamheid. Elk tankeiland staat onder een paraplu waardoor we makkelijk kunnen opschalen. Als er een product bij moet, bijvoorbeeld waterstof, dan kunnen we er heel makkelijk een extra losstaande luifel bijplaatsen.

Het is een high tech-verkoopunt met een groene schil er omheen. We maken gebruik van speciale grassoorten. Van een wadi, een opvangbak voor regenwater tot zonnepanelen op het dak. Totaal anders dan een traditioneel benzinestation."

Die panelen zullen voor het gebruik van de hub zelf zijn, niet voor het laden van elektrische voertuigen. Dan zouden die paraplus wel heel groot moeten zijn.
“Die voorzien alleen in de eigen energiebehoefte van het tankstation. Maar we onderzoeken ook de mogelijkheid om snelladers van zelf opgewekte zonne-energie te voorzien. Dat is normaal lastig vanwege het verschil in timing tussen de energievraag en het (zonne-)energieaanbod. Met de ChargeBox-accupakketten kunnen we de lokaal opgewekte energie echter opslaan tot het moment dat het daadwerkelijk nodig is. 

We zien daarom ook veel mogelijkheden om distributiecentra met een groot dakoppervlak van zonnepanelen te voorzien. Met ons ChargeBox-systeem kan de ter plekke opgewekte energie voor 100 procent worden ingezet voor het laden van het eigen wagenpark."

Waar liggen de grootste uitdagingen?
“Onze grootste uitdaging wordt de markt en de vraag bij te kunnen benen en de door ons geleverde meerwaarde helder te houden. Er is zoveel gaande in de markt. We kijken nu ook naar waterstofproductie. We leveren laadoplossingen van particulieren tot grootbedrijven. We hebben energiemanagementsystemen en krijgen inmiddels ook de vraag naar energieopslag voor gebouwen. De uitdaging wordt om goed te bepalen waar we ons op gaan richten. 

Onze organisatie moet flexibel en innovatief zijn. Ik heb gelukkig een jong team om mij heen met  mensen die het leuk vinden om met dit soort nieuwe ontwikkelingen bezig te zijn. Als die interesse en flexibiliteit er niet zijn wordt het moeilijk. Ik ben benieuwd wat ons te wachten te staat."