Electric Superbike Twente test E-bikes op het toekomstig duurzaamste circuit ter wereld

29.04.2022 Jan de Wit

Electric Superbike Twente test E-bikes op het toekomstig duurzaamste circuit ter wereld
©Jari Schottink

PowerField, Electric Superbike Twente en Green Team Twente zijn begonnen met het testen van hun E-bikes op het E-circuit van PowerField. Op het terrein, naast Zonnepark Emmen, zijn een carport met zonnepanelen – met ruimte voor meer dan tweehonderd voertuigen – en een snellaadpunt van PowerGo aangelegd. Hier willen de partijen de grenzen van zowel elektrische mobiliteit als de bijbehorende laadinfrastructuur testen.

Het Green Team Twente ontwerpt en bouwt een van de meest zuinige waterstofauto’s, waarmee binnenkort op het circuit geracet wordt. Electric Superbike Twente is in april begonnen met testraces op het E-circuit.

Electric Superbike Twente is een studententeam, verbonden aan de Universiteit Twente, wat zich bezighoudt met de ontwikkeling van volledig elektrisch aangedreven racemotoren. Het team bestaat nu vijf jaar, waarbij het elk jaar weer een compleet nieuw team van studenten aanneemt. Vergelijkbaar met teams zoals TU Delft Solar Boat Team.

De motoren waarmee het Electric Superbike Twente (EST) team dit jaar de racebaan op gaat zijn de Apex-RS en de Delta-XE. Met 120 pk haalt de Apex een topsnelheid van 250 kilometer per uur. De Delta-XE haalt zelfs 220 pk en daarmee een snelheid van ruim 300 kilometer per uur.

Racen om de potentie van elektrische mobiliteit te demonstreren
Dit jaar heeft het team onder andere het batterijpakket van de Delta-XE geüpgraded, alle hoog voltage kabels en connectoren in de motoren vervangen en bij beide motoren een Vehicle Status Indicator Light – het elektronische dashboard – geïmplementeerd. Hierdoor kan de snelheid verder worden geoptimaliseerd én gemonitord.

Eerder werden beide motoren ook al getest op de dynamometer van Ten Kate Racing Products in Nieuwleusen, op het TT-Circuit van Assen en over de grens op het Jules Tacheny Circuit in Mettet, België.

Uiteindelijk moeten de motoren hiermee geprepareerd aan de start van het raceseizoen verschijnen. Electric Superbike Twente participeert dit jaar in vier races. Twee van deze races zijn onderdeel van het International Road Racing Championship (IRRC) en vinden plaats op de Varsselring in Hengelo en het Imatra Circuit in Finland.

De andere twee races zijn onderdeel van het International Dutch Championship en worden beide gereden op het TT-Circuit van Assen. Naast de races is het EST-team aanwezig bij het evenement Jack’s Racing Day. Tijdens deze races en dit evenement hoopt het team te laten zien wat voor potentie er in de motoren zit en zo elektrisch racen op de kaart te zetten.