Energyra heeft zich teruggevochten in de markt met lichtgewicht zonnepanelen
11.07.2024 Sjoerd Rispens
Zonnepaneelfabrikant Energyra heeft sinds haar bestaan alle tegenslagen die een bedrijf kan hebben wel gehad. Een faillissement, wisselingen in de directie en een moeilijke markt met veel veranderingen. Hoe is het bedrijf als kleine speler in de markt met al die veranderingen omgegaan? Solar365 sprak met CEO Menno Veldboer.
“Er komt langzaam maar zeker licht aan het einde van de tunnel”, zegt Veldboer. “Stapje voor stapje hebben we ons weer teruggewerkt in de markt. De belangrijkste stappen die we daarin hebben genomen zijn het ontwikkelen van een nieuw product, het lichtgewicht zonnepaneel en we zijn ons meer op de buitenlandse markt gaan richten, waaronder de Afrikaanse en Aziatische. In Nederland werd het steeds moeilijker.”
Energyra verkocht aanvankelijk glazen foliezonnepanelen voor Nederlandse huizen. Dat doen ze nog steeds, maar er moest wel een nieuwe stap worden gemaakt. “Die markt is helemaal verdampt”, zegt Veldboer. “In de markt hoor ik nu veel mensen zeggen dat je geld verdient als je geen zonnepanelen aanschaft. De regels rond het salderen werden om de haverklap veranderd. Daardoor wordt de markt heel onvoorspelbaar, dus dan moet je het elders gaan zoeken.”
“Tijdens Covid zijn we over nieuwe producten na gaan denken en kwamen we op het idee van lichtgewichtpanelen”, blikt Veldboer terug. “De pandemie was verschrikkelijk, maar het had als voordeel dat wij ons helemaal op het ontwikkelen van nieuwe producten konden gaan focussen. Het heeft een hoop geld gekost maar we hebben een mooi product ontwikkeld dat het goed doet op de markt.”
Het bedrijf had op dat moment net een doorstart gemaakt na een faillissement in 2018. Veldboer verving de vorige CEO nadat die een beroerte kreeg.
Chinese invloed
De Chinese invloed op de zonne-energiemarkt houdt het bedrijf ook goed in de gaten. “Er zijn Chinese panelen op de markt voor tussen de 50 en 70 euro”, zegt Veldboer daarover. “Daar konden wij met onze glazen foliepanelen gewoon niet tegenop, ook al hebben die een beter rendement. Een klant kijkt voornamelijk naar de prijs.”
Wat kan Energyra doen als er vanuit China een beter product op de markt komt? “Dan moet je proberen iets soortgelijks te ontwikkelen”, zegt Veldboer. “En of je daar dan succes mee hebt, dat is vaak een kwestie van geluk. Dat lukt nog het beste om op beurzen waar Chinese bedrijven staan goed te kijken wat ze aanbieden. Dan kan je er nog redelijk op tijd bij zijn.”
Wat doet Energyra verder om de marktveranderingen in de gaten te houden? “We lezen veel op internet”, somt Veldboer op. “We praten veel met klanten. Dat moeten we continu bijhouden. Daar hebben we mensen voor maar het is ook een kwestie van goed contact houden in de markt en opletten wat je tegenkomt.”
“Je moet een product altijd van meerdere kanten bekijken”, gaat Veldboer verder. “Dan leer en zie je wat er loos is in de markt. Zo zie je steeds meer en ga je rondbellen en rondvragen. Wat willen mensen in de evenementenbranche hebben om een voorbeeld te noemen. Daar probeer je dan op in te spelen.”
Is het eigenlijk wel mogelijk om goed in te spelen op allerlei marktveranderingen? “Wij zijn een klein team en dat brengt veel voordelen met zich mee”, zegt Veldboer. “Als wij nu een product bedenken kunnen we dat snel op de markt hebben. Dat zeggen veel bedrijven, maar ons voordeel is dat wij heel snel kunnen schakelen. Bij grotere spelers moet zo’n ontwerp eerst door veel mensen worden goedgekeurd. Wij hebben kortere lijntjes.”
Komt Energyra op de buitenlandse markt dezelfde problemen tegen? Volgens Veldboer valt dat mee. “In West-Europa wel, vooral in Duitsland en België. In Engeland zie je dat de mensen veel meer georiënteerd zijn op niet-Chinese producten. In Amerika ook. Zuid-Afrika daar zit je met investeerders die Nederlands zijn. Dan moeten het Nederlandse producten zijn.”
Toekomst
Wat is de belangrijkste les die Veldboer in zijn tijd bij Energyra heeft geleerd? “Volg je eigen gevoel en luister wat minder naar anderen”, zegt hij. “Ik heb te veel door anderen laten doen, waardoor we te lang op de verkeerde strategie zaten. Ik had eigenwijzer moeten zijn en naar mijn gut feeling moeten luisteren. Dat kan natuurlijk ook verkeerd aflopen, maar deze ervaring wijst uit dat je dat gewoon moet doen.”
Veldboer ziet de toekomst rooskleurig in. “We zitten goed in de markt, met een sterk product. Alles is afbetaald, ons bedrijfspand, de machines, we hebben een goede voorraad. We moeten bij wijze van spreken alleen het personeel nog betalen. Dat is de kracht ten opzichte van vier jaar geleden, toen we afhankelijk waren van de grillen van investeerders en banken.”