Europese EV-industrie slaat alarm: ‘We gaan het niet halen’

09.02.2022 Simone Tresoor

Europese EV-industrie slaat alarm: ‘We gaan het niet halen’

De Europese elektrische auto-industrie geeft aan dat ze het tijdschema opgelegd door de Europese Unie lang niet gaan halen. Veel grote autoproducenten zijn sceptisch of ze in staat zijn in 2030 100 procent elektrische voertuigen af te leveren, schrijft Innovation Origins.

In de Italiaanse krant Corriere della Sera maakt Carlos Tavares, de CEO van Stellantis, gehakt van de klimaatplannen van de Europese Unie. “Uiteraard respecteren wij de wetten en proberen ons best te doen, maar elektrificering is een technologie die gekozen is door politici, niet door de industrie”, zegt Tavares.

Hybride auto's zijn een betere optie
Hij betwijfelt of Peugeot, Opel, Fiat, Chrysler en de andere merken uit de stal van Stellantis in staat zijn tegen 2030 enkel nog 100 procent elektrische voertuigen aan te bieden. Hij vindt dat er goedkopere en snellere manieren zijn om uitstoot te verminderen en dat hybride auto’s een betere optie zouden zijn. Ook CPC, Europa’s grootste toeleverancier in het luxe segment, deelt zijn mening.

Tavares: “Een elektrisch voertuig moet 70.000 kilometer afleggen voordat de CO2-voetafdruk van de batterijproductie is gecompenseerd. Pas dan begint de kloof met een licht hybride voertuig groter te worden. Een licht hybride voertuig kost de helft van een elektrisch voertuig. Zou het niet beter zijn om zeer efficiënte hybride brandstofauto’s te accepteren, zodat ze betaalbaar blijven en een onmiddellijke CO2-besparing opleveren?”

De middenklasse kan het niet betalen
Hij denkt dat de middenklasse geen 100 procent elektrische auto kan betalen, tenzij de overheden subsidiëren. De batterijtechnologie drijft de kosten sterk op waardoor de elektrische motor vijftig procent duurder wordt dan de verbrandingsmotor.

Ook Herbert Diess van de Volkswagen Group twijfelt en geeft aan dat hij het plan om in 2030 naar een aandeel van 50 procent EV’s te gaan te ambitieus vindt. Hiervoor zou het bedrijf zes gigantische fabrieken nodig hebben. Die fabrieken zouden tegen 2028 operationeel moeten zijn om de doelstelling voor het jaar 2030 te halen en dat acht Diess bijna onmogelijk. “Je kunt niet gewoon zeggen ‘laten we stoppen met de verbrandingsmotor’. Dat is gewoon onmogelijk”, zegt de topman van Volkswagen.