Fiets in versnelling

22.04.2021 Bart van den Bosch

Fiets in versnelling

Energiemonitoringsystemen van omvormerfabrikanten zijn vaak afhankelijk van het internet van de bewoners. Uit ervaring weten we dat er jaarlijks meer dan 20% van de installaties niet meer bereikbaar is omwille van internetproblemen. GSM-sticks zijn ook niet altijd de beste oplossing als het dataverbruik niet geoptimaliseerd is waardoor de communicatiekosten over een looptijd van 10-15 jaar al snel op lopen tot substantiële bedragen. Bovendien leveren ze geen informatie over systemen van andere omvormerfabrikanten en overige apparatuur die of de installateur of de eigenaar van de installatie mogelijk in beheer heeft.

Het energielandschap verandert snel, zo hebben zowel technische als wetgevende veranderingen een belangrijke impact.  Laadpalen, batterijen en warmtepompen  worden steeds meer deel van de installatie van de woning in een streven naar een zo hoog mogelijk zelfverbruik. Je voelt zo dan ook snel aan dat je als installateur een systeem nodig hebt dat de flexibiliteit biedt om een overzicht te hebben van alle installaties zonder voor ieder apparaat een apart monitoringsysteem en GSM-abonnement af te sluiten.

Communicatiesysteem

Om aan deze behoeften te voldoen heeft bijvoorbeeld Cast4All en Xemex jaren geleden de handen in elkaar geslagen om een betaalbare en betrouwbare oplossing uit te werken welke in bijna 100.000 woningen over België en Nederland is uitgerold. Waarbij de communicatie- en installatiekosten onder controle zijn door toepassing van de oplossing welke is ontstaan vanuit de slimme meter technologie, waarbij we betrouwbare en veilige communicatie aanbieden voor een laag bedrag en dat kan al vanaf € 0,10 per maand.

Ook verlang je als installateur naar systemen die eenvoudig te plaatsen zijn zonder dat er specialisten aan te pas moeten komen. Kostbare tijd wordt vaak verloren met het configureren van netwerken, instellen van paswoorden en ga zo maar door.

Daarom is deze systeem oplossing zo gebouwd dat de hardware eenvoudig kan worden aangesloten aan de omvormer. De installateur kan ter plaatse met enkel zijn smartphone en de Connect app de meter registreren en testen. Zo weet hij 100% zeker dat de installatie correct aangesloten en operationeel is. Tegelijkertijd heeft de installateur een bewijs in handen dat kan worden ingezet als opleverdocument voor zijn opdrachtgever.

Servicecontracten als bijkomende inkomstenbron voor de installateur

Steeds meer installateurs worden zich bewust dat servicediensten na installatie een bijkomende inkomstenstroom kunnen zijn, maar enkel op voorwaarde dat je in staat bent om meerwaarde aan je opdrachtgever te bieden en dat je de servicekosten goed onder controle houdt. Met onze oplossing ben je daarvan gegarandeerd.

Zo zien we: als we nu beginnen met de juiste monitoring, dan zijn we klaar voor de toekomst en kunnen we op de fiets springen en gaan fietsen waardoor we kunnen versnellen!