Gaat schaarste aan zeecontainers en glas de solarmarkt beïnvloeden?

14.06.2021 Simone Tresoor

Gaat schaarste aan zeecontainers en glas de solarmarkt beïnvloeden?

Voor corona waren ze er in overvloed: 180 miljoen zeecontainers bevoeren wereldwijd de zeven zeeën. Tegenwoordig gaan de prijzen van containers voor de scheepvaart door het plafond. De reden: ze zijn er wel, maar ze staan op de verkeerde plek. Ook is er momenteel door een snelgroeiende vraag naar zonnepanelen een tekort ontstaan aan glas. Gaan deze tekorten de solarmarkt beïnvloeden?

Door het verhoogd aantal plaatsingen van PV en de opmars van grootformaat en bifaciale zonnepanelen eind vorig jaar steeg de glasprijs als een raket: er was simpelweg meer vraag dan aanbod. Aangezien dit glas voor het grootste deel in China wordt geproduceerd trok een aantal grote zonnepaneelfabrikanten bij de Chinese overheid aan de bel omdat de gemiddelde prijs van 3,2-millimeterglas sinds juli vorig jaar met meer dan 100 procent gestegen was.

Analisten zijn hoopvol dat de glasmarkt zich gaat stabiliseren

De tekorten zijn volgens de analisten bij sommige wat kleinere zonnepaneelfabrikanten al zo hoog opgelopen, dat zij de bezettingsgraad van hun productielijnen hebben verlaagd. Er werd dan ook met interesse gekeken naar Xinyi Solar en Flat Glass Group, de twee grootste Chinese fabrikanten die 50 procent van de wereldwijde PV-glasmarkt in handen hebben. Xinyi Solar heeft inmiddels aangegeven te gaan inzetten op een forse uitbreiding van de productiecapaciteit. Zij gaan maar liefst vier nieuwe productielijnen openen. Dit geeft wat rust en ondertussen lijkt de markt lichtjes af te koelen. Zo is de prijs van 3,2-millimeterglas het eerste kwartaal van dit jaar met 25 procent gedaald. Marktanalisten zijn voorzichtig hoopvol dat de markt zich wat aan het stabiliseren is.

Er zijn wel zeecontainers, maar ze staan op de verkeerde plek
De schaarste aan zeecontainers is van een heel andere orde en ontstond in de tweede helft van vorig jaar, toen de wereldhandel na de eerste coronagolf weer flink aantrok. De eerste vijf maanden van 2020 werden er door corona bijna geen orders geplaatst en containervervoerders zagen de bui al hangen: de wereldhandel kon wel eens instorten door de pandemie.

Kostte een container voor corona rond de 2.000 dollar, inmiddels wordt er soms maar liefst 10.000 dollar afgetikt door bedrijven die heel erg omhoog zitten. Het rare is dat er eigenlijk geen echt tekort aan containers is, ze staan slechts op de verkeerde plek. Ze worden gevraagd in Azië, waar de schoorstenen inmiddels weer volop roken, maar ze staan vooral in Amerikaanse en Europese havens.

Te weinig lege containers en te weinig scheepvaart
De internationale vrachtvaart kreeg het goed voor zijn kiezen tijdens het stilvallen van de productie in China. Rederijen namen schepen uit de vaart omdat er geen vracht was, met als gevolg dat de containers die nog wel vertrokken uit China bizarre prijzen konden vragen. De stijgende tarieven maakten het minder aantrekkelijk voor expediteurs om lege containers aan China te retourneren.

Er zijn simpelweg te weinig lege containers op juiste plekken én te weinig schepen in de vaart om aan de huidige vraag te voldoen. Chinese fabrikanten hebben in september maar liefst 300.000 nieuwe containers geproduceerd en in januari steeg dit aantal naar 440.000, maar het is niet voldoende om een deuk te slaan in de krapte op de markt.

‘Problemen houden aan’
Tim Seifert, woordvoerder van de Duitse containerrederij Hapag Lloyd: “Het vastlopen van het containerschip in het Suez-kanaal heeft de situatie er niet beter op gemaakt, maar wij verwachten een voorzichtige verbetering van de situatie halverwege dit jaar. Het zal langzaam gaan, maar er zit wel schot in de zaak.” Daarentegen denkt Maersk Line, de grootste containerrederij ter wereld, dat de schaarste langer zal duren. “We blijven ons inzetten om ervoor te zorgen dat er aan de logistieke behoefte van onze klanten wordt voldaan in deze periode van onzekerheid en wereldwijde congestie. We verwachten dat de sterke vraag naar export vanuit Azië in het derde kwartaal zal aanhouden en dat de oceaannetwerken intensief zullen worden benut.”

Hieruit voortvloeiend doen Nederlandse solarbedrijven er goed aan de komende tijd rekening te houden met langere levertermijnen en hogere containerprijzen.