Gaat silicium als spons het actieradiusprobleem oplossen?

22.07.2021 Simone Tresoor

Gaat silicium als spons het actieradiusprobleem oplossen?
E-magy

Wereldwijd zijn tientallen bedrijven bezig batterijen te verbeteren. Zo schreven wij onlangs over een batterij die in vijf minuten kan opladen. Ook de vrij beperkte actieradius van een ‘stekker-auto’ is bezitters een doorn in het oog. Het bedrijf E-magy uit Broek op Langedijk, denkt daar het ei van Columbus voor te hebben gevonden.

En dat is nodig ook, want aan het eind van het decennium zal tien procent van het batterijgebruik naar consumenten-elektronica gaan, tien procent gaat naar thuisbatterijen en maar liefst tachtig procent naar EV’s. Werk aan de winkel dus!

Silicium is niet super-sexy
Toegegeven: het product ziet er niet heel sexy uit. Maar het silicium geeft de batterijen meer capaciteit, meer power. De stof heeft normaal gezien een probleem en dat heet volume-expansie: de capaciteit is zo groot dat de silicium uitrekt. Dat proces kan tot wel 400 procent gaan en dan boet de accu in aan capaciteit.

Jaren terug vond het Nederlandse bedrijf RGS in samenwerking met de TU Delft hier een oplossing voor die eerst werd toegepast in zonnepanelen en dat bleek goed te werken. Diezelfde methodiek wordt nu bij zusterbedrijf E-magy gebruikt. Ze maken piepkleine luchtkanaaltjes in het poeder. Door die kanaaltjes werkt het silicium als een spons, die neemt ook water op zonder dat hij uitzet.

Grijze plaatjes met poriënstructuur
Wat er bij E-magy gebeurt is het volgende: ze smelten silicium bij een temperatuur van 1.600 graden Celsius en laten het daarna stollen. Zo ontstaan er grijze plaatjes met een poriënstructuur. Deze plaatjes worden vervolgens gemalen tot poreus poeder. En dat poeder wordt geleverd aan de batterijenfabrikant.

Het afgelopen jaar is vooral besteed aan de verfijning van het productieproces van de grijze plaatjes. De machine waarmee ze gemaakt worden is het hart van E-magy en hiermee kunnen ze in theorie 25 ton E-magy-siliciumplaatjes maken. Dat is genoeg voor ruim vierduizend EV-batterijen. Voor 2023 staat er een nieuwe fabriek op de planning waar 3.000 ton plaatjes kunnen worden gemaakt. Dit is genoeg voor een half miljoen auto’s.

'Over een paar jaar zal 20 procent van de verkochte auto's elektrisch zijn'

Casper Peeters, CEO bij E-magy: “Over een paar jaar zal 20 procent van de verkochte auto’s elektrisch zijn. Er is dus behoorlijk werk aan de winkel.” Afgelopen jaar werd er 5 miljoen euro in het bedrijf geïnvesteerd. In 2022 denkt het bedrijf nog 10 miljoen euro nodig te hebben. Dat geld zou van investeerders, batterijfabrikanten of de overheid moeten komen. Ook de EU heeft aangegeven te willen gaan investeren in opslagsystemen. Daarbij zou het uiteraard fijn zijn als we het bedrijf gewoon in Nederland kunnen houden en dat het niet voor investeerders naar China verhuist.

Bekwaam personeel mag zich melden
Wereldwijd wordt er hard gewerkt aan de verbetering van batterijen voor elektrische auto’s. Het Israëlische Store Dot dat een batterij uitvond die in vijf minuten volledig opgeladen kan zijn is daarvan een mooi voorbeeld. Daar was alleen nog wel een probleem met de actieradius, die nu niet meer dan 300 kilometer is. Zou het niet wijs zijn als een bedrijf als E-magy met een dergelijke ‘concurrent’ zou gaan samenwerken om hun gezamenlijke kennis in een fantastische superbatterij te gieten? Peeters: “Dat wordt al volop gedaan hoor. Ook wij werken samen met dergelijke bedrijven.”

Zijn er nog donkere wolken aan de hemel? Peeters: “Het gaat eigenlijk allemaal heel voorspoedig. We maken grote sprongen. Wij weten dat we een goed product hebben en de fabrikanten weten dat inmiddels ook. Onze volgende stap is het opzetten van een volledig nieuwe fabriek. We groeien hier uit ons jasje. Wat overigens nog wel een uitdaging is, en dat is overal hetzelfde; we zoeken nog bekwaam personeel. Mechanical engineers en software-engineers zijn van harte welkom zich bij ons te melden en met ons mee te groeien.”