Gesloten Chinese terminal zorgt voor problemen

18.08.2021 Simone Tresoor

Gesloten Chinese terminal zorgt voor problemen

De schaarste op de zeecontainermarkt blijft ook de solarindustrie beïnvloeden. Eerder meldden de grote zeecontainerbedrijven Maersk en Hapag Lloyd dat de schaarste eind dit jaar zou moeten zijn opgelost, maar de NOS schrijft over een onverwacht probleem dat opdoemt aan de Chinese horizon.

Vanwege een coronabesmetting is een terminal van de Chinese Ningbo-haven tijdelijk gesloten om verdere verspreiding te voorkomen. Ningbo is een van de grootste havens ter wereld. Vorig jaar werden miljoenen containers in de nu gesloten terminal ingeladen.

De problemen stapelen zich op
Eerst hadden we de coronacrisis, de blokkade van het Suez-kanaal en de sluiting van de Yantian-haven, door alle tegenslagen blijven de zeecontainerprijzen stijgen. De Ningbo-haven is sinds vorige week woensdag deels dicht. “De gevolgen van de sluiting zijn moeilijk te voorspellen, maar het is aanneembaar dat het voor weken vertraging in het uitleveren van goederen gaat zorgen”, verklaart Lesley de Rijcke van logistiekbedrijf Slavenburg en Huyser.

Door de vertragingen stijgen de containerprijzen. Voor de stijging, die begon in mei vorig jaar, kostte zo'n container nog 1.400 dollar, inmiddels zit een container van zo'n 12 meter op ruim 13.000 dollar. Solar365 schreef eerder al over de gestegen vrachttarieven en de aanhoudende problemen in de Chinese havens.