Hoe komen er zonnepanelen op alle (school)daken?

13.06.2022 Joyce Beuken

Hoe komen er zonnepanelen op alle (school)daken?
©Schooldakrevolutie | Koningin Wilhelminaschool

Negen miljoen gebouwen staan er in Nederlands. Hoe komen er zonnepanelen op alle daken? Eerder sprak Solar365 al met Roland van der Klauw, directeur van Wocozon, en Judith Veraart, projectcoördinator van Schooldakrevolutie, over de obstakels en de kansen. In het derde en laatste deel van deze driedelige serie staat het plaatsen van grote hoeveelheden PV centraal.

Van der Klauw kijkt naar de praktijk. Hoe komt de installatie eruit te zien? “Bij huurwoningen vinden er veel meer wisselingen plaats tussen de bewoners dan in het koopsegment. De hoeveelheid panelen die op een specifieke woning geïnstalleerd wordt, is gebaseerd op het verwachte verbruik van de woning.”

Hoogbouw is een wat ingewikkelder verhaal. “In dat geval moet je kijken naar de hoogte van het gebouw. Als je op drie hoog zit, is het misschien nog wel haalbaar om er voor het hele pand iets mee te doen. Bij twaalf hoog wordt dat lastiger.” In dat geval moet er volgens Van der Klauw gekeken worden of er mogelijk centrale voorzieningen aanwezig zijn waarvan de panelen de kosten omlaag kunnen brengen, “bijvoorbeeld een lift.”

Postcoderoos
In het geval van een groot dak zou er ook nog gekeken kunnen worden naar de postcoderoosregeling. “Kortom, voor ieder gebouw is er een oplossing op maat te vinden. We kijken per gebouw wat er interessant is. Er is in ieder geval geen reden voor een corporatie om niet te leggen.”

Een belangrijke trend om het draagvlak van PV binnen grote groepen mensen te vergroten is het toepassen van dubbele oplossingen. Oftewel, hoe haal je het meeste energie uit iedere vierkante meter dak? Wocozon biedt hierom ook PVT aan bij woningcorporaties. “Het regeerakkoord stimuleert tevens de interesse in de hybride warmtepomp. Door zonnewarmte slimmer te benutten kun je de energietransitie veel meer versnellen.”

Belang onderwijs
Het belang van de school wordt door Schooldakrevolutie ten alle tijden vooropgezet, vertelt Veraart. “We hebben geen winstoogmerk. Onze missie is puur dat alle kinderen op school over zonne-energie kunnen leren. Hierom kiezen we ook voor scholen, daarmee kun je alle kinderen bereiken.” Het belangrijkste is volgens haar dat een school dit weet te organiseren.

“Financiële haalbaarheid is natuurlijk een belangrijke pijler, maar het moet ook veilig gebeuren. We adviseren bijvoorbeeld ook om Scope 12-inspectie te laten uitvoeren.” Veraart ziet graag dat scholen de zonnepanelen als het ware zichtbaar maken. Niet middels een glazen dak, maar bijvoorbeeld middels een dashboard.

Samenwerking met de rest van de buurt kan ook een stimulans zijn. Als een gebouw een groot dak heeft, kan er ook gekeken worden naar de mogelijkheid tot samenwerking met een energiecorporatie, stelt Veraart. Schooldakrevolutie mikt, net als veel andere instanties met hun klimaatdoelstellingen, op 2030. De laatste twee jaar zijn zo’n 80 tot 90 procent van de scholen al in kaart gebracht.

“Momenteel hebben 30 procent van de scholen zonnepanelen. Een groot deel van de 70 procent laat op zich wachten omdat er gunstigere momenten aankomen voor het installeren van de panelen.” Het aantikken van de 100 procent moet uiterlijk in 2030 gebeurd zijn. “We denken  met ons werk in 2025 klaar te zijn. Tegen die tijd hebben alle scholen in ieder geval de kans gehad om bij ons aan te kloppen.”

Solar365 sprak met Roland van der Klauw, directeur van Wocozon, en Judith Veraart, projectcoördinator van Schooldakrevolutie, over hun aanpak. Dit artikel is het derde deel uit een driedelige serie. Het eerste deel is hier toegankelijk en het tweede deel hier. Het volledige artikel is nu al te lezen in de beurscatalogus van de afgelopen editie van Solar Solutions International 2022.