Hoe verloopt de reis van Nederland naar Spanje met de solarauto?

13.10.2021 Joyce Beuken

Hoe verloopt de reis van Nederland naar Spanje met de solarauto?

Van het druilerige Holland naar de Spaanse costa, en dat zonder te tanken. Solar Team Eindhoven is er hard mee bezig. Op 19 september vertrok de Stella Vita, het gloednieuwe voertuig van Solar Team Eindhoven, aan een reis van enkele duizenden kilometers. Solar365 sprak met teammanager Kjell Revenberg over het verloop van de reis tot nu toe.

Tijdens het gesprek, op 1 oktober, bevindt het team zich in Perignac, nabij Bordeaux. Ze zijn net weer onderweg vanaf een evenement. “We waren op bezoek bij de universiteit, waar we een presentatie hebben gegeven. We zijn ook rondgeleid. In de middag zijn we ook nog langs het gemeentehuis gegaan”, vertelt Revenberg. De evenementen zijn grotendeels van tevoren ingepland, net als de vrije dagen. “In de ene stad hebben we het drukker dan in de andere.”

Ambassade en Parlement
Het is de bedoeling dat het team gedurende hun tour zoveel mogelijk evenementen bezoekt om zo anderen te kunnen inspireren. Er zit veel variatie in het type evenement. “We hebben ook één dag met de auto in Bordeaux gestaan, gewoon op een plein. We lieten passanten de auto zien en gingen met hen in gesprek.” In Brussel werd het Europees Parlement bezocht, en in Parijs spraken de Eindhovenaren met de ambassadeur.

Alle 25 leden van Solar Team Eindhoven zijn aanwezig, en ieder vervullen ze hun eigen rol. “Ook hebben we in Frankrijk en Spanje een tolk mee, in verband met de taalbarrières die zich soms voordoen.” Daarnaast zijn er ook een fotograaf én een videograaf mee op reis, om het avontuur vast te leggen voor de mensen thuis.

Convoy
Standaard rijden er twee mensen in het voertuig. In totaal kunnen vier mensen de Stella Vita besturen, die elkaar afwisselen. “We hebben slechts vier chauffeurs omdat het belangrijk is dat degene die rijdt, het voertuig ook goed kent. Het is natuurlijk geen auto zoals je hem gewend bent.” Na de tour mogen meer mensen in de auto rijden. Echter had het team voorafgaand aan de rit maar een beperkt aantal testdagen.

Samen met de andere teamleden wordt er gereden in een convoy van acht voertuigen. “Sommigen rijden elektrisch, anderen met een busje. Allemaal met een specifieke rol. Zo hebben we een mediabusje en een klusbusje.” Revenberg rijdt zelf mee als scout. “Ik rijd een paar minuten voor op de rest, zodat ik door kan geven hoe druk het is op de weg.”

Testbaan in Parijs
Het is niet onoverkomelijk dat er onderweg iets gerepareerd moet worden, wisten ook Revenberg en zijn team. Maar het grootste obstakel deed zich al voor voordat de tocht überhaupt kon beginnen. Revenberg: “Twee dagen voor vertrek was er een issue met de motor. Dit kregen we helaas niet op tijd gefixt, waardoor de Stella Vita per trailer vertrok. Onderweg werd het voertuig opgelapt en in Parijs regelden we een testbaan.”

Solar Team Eindhoven vond het niet verantwoord om er na de reparatie direct weer mee de weg op te gaan. “In Parijs hebben we de herstelde wagen eerst uitvoerig getest op de testbaan. Daarna reden we een klein stukje op de openbare weg, voordat we besloten om er echt mee verder te rijden.”

Opladen en inspireren
Tot nu toe zijn de weersomstandigheden gunstig. “We merken aan alles dat we richting het zuiden gaan. In Zuid-Spanje zijn de weersvoorspellingen natuurlijk nóg beter. Het is goed weer om zonne-energie op te wekken”, lacht Revenberg. Tijdens het rijden blijft het voertuig energie opwekken. Als de wagen stilstaat kunnen de panelen op het dak open worden geklapt, waardoor er nog meer stroom wordt opgewekt.

“De evenementen zijn een goede gelegenheid om even op te kunnen laden. Het is een win-winsituatie. De batterij laadt op, en tegelijkertijd kunnen wij de mensen inspireren.”

Op 15 oktober moet de Stella Vita aankomen in het Spaanse Tarifa. Volg de tocht via Instagram.