Hoe ziet een bedrijfsmodel met wereldwijde energieveerkracht eruit?

10.06.2022 Simone Tresoor

Hoe ziet een bedrijfsmodel met wereldwijde energieveerkracht eruit?

Hoe gaat een bedrijf als SolarEdge om met de enorme groei in de PV- en opslagmarkt? Hoe zorgen ze dat ze on top of things blijven bij alle drie de segmenten: residentieel, commercieel en utiliteit? Merav Mattijssen, vice president global marketing bij SolarEdge, vertelde tijdens de Solar Business Day over de strategie en wereldwijde toekomstvisie van het bedrijf.

SolarEdge is in meer dan 33 landen actief. Waar is het bedrijf mee bezig en hoe kunnen hun klanten van deze ontwikkelingen profiteren? SolarEdge kijkt naar de volle breedte van de markt, van residentieel tot utiliteit en commercieel, en wil maar één ding: zorgen dat de gebruiker van hun producten gebruiksgemak ervaart en er geen omkijken naar heeft.

Volgens Matthijsen zijn er drie wereldwijde markttrends te ontdekken:

  • Een brede elektrificatie van de volledige markt. Denk bijvoorbeeld aan de steeds grotere vraag naar elektriciteit voor het gebruik van warmtepompen en elektrische auto’s. Tot 2050 zal de markt voor elektrische auto’s met maar liefst 86 procent groeien en tegen die tijd zullen we rond de 1.800 miljoen warmtepompen hebben draaien en alles behoeft duurzaam opgewekte elektriciteit;
  • Het afschalen van fossiele brandstoffen, met als gevolg het gebruik van steeds meer duurzame energie;
  • Autonomie. Onafhankelijk zijn van het net is vooral in ons buurland Duitsland al groot gegroeid. Maar de tendens is ook doorgedrongen in de Verenigde Staten waar inwoners, wijs geworden na een aantal behoorlijke natuurrampen, steeds minder afhankelijk willen zijn van het net of het weer.

“Deze drie trends zullen één gezamenlijke gemene deler hebben: de vraag naar energietechnologie zal wereldwijd enorm gaan groeien. Uit berekeningen van de New Energy Outlook blijkt dat de hoeveelheid PV zal groeien van 11 procent nu, naar 38 procent van de elektriciteitsmix in 2050”, aldus Mattijssen.

“De ontwikkelingen binnen SolarEdge zitten hem vooral in het gebied van het ontzorgen van de eindgebruiker en het hem zo eenvoudig mogelijk maken door alle aanwezige systemen naadloos op elkaar aan te laten sluiten en met elkaar te laten communiceren. Wij zorgen er voor dat huishoudens en bedrijven hun energiesysteem zo eenvoudig mogelijk kunnen managen. Dit heeft vooral te maken met de digitalisering van het energienetwerk. Onze R&D heeft dit zo makkelijk mogelijk leesbaar, bedienbaar en vooral veilig gemaakt.”

Voor ieder segment een bijpassende strategie
Zij vervolgt: “Wij kijken bij residentiele markt specifiek naar opslag. We zien dat de consument kijkt naar veiligheid, stabiliteit en onafhankelijkheid van het netwerk. Als we als voorbeeld de VS nemen, kunnen we zeggen dat 18 procent van de huiseigenaren momenteel al een accu koopt bij zijn PV en we verwachten dat dit de komende twee jaar gaat groeien naar 35 procent. Maar dit geldt niet alleen in de VS, de trend is wereldwijd en wij zien er voorlopig geen eind aan komen.”  

Het bedrijf heeft voor ieder segment een bijpassende strategie. Voor alle drie de markten bieden zij een volledig uitgedacht systeem met de benodigde software voor management. Bij residentieel is het momenteel vooral gericht op hoe men consumeert, hoe men energie het beste opslaat en hoe dat nog verder kan worden ontwikkeld.

Mattijssen: “We kijken hoe we een huiseigenaar volledig kunnen ontzorgen en hem kunnen bedienen van alle apparatuur, van panelen, tot omvormers, optimizers, ev-chargers en batterijen. Maar niet te vergeten hoe hij dit systeem gemakkelijk kan managen. Dus het produceren, consumeren en opslaan van energie, maar dan parallel getrokken met goedkope dagdelen en gewoontes van de consument.”