Hoge aanschafprijs elektrische auto blijft drempel, subsidiekennis onvoldoende

06.06.2022 Jan de Wit

Hoge aanschafprijs elektrische auto blijft drempel, subsidiekennis onvoldoende
©Natuur & Milieu

Uit onderzoek van Natuur & Milieu, uitgevoerd door I&O Research, naar het effect van stimuleringsregels op de aanschaf van een elektrische auto komt met name de aanschafprijs naar boven als grote drempel. “Als het Rijk slim is, investeert zij nu extra, om de markt voor elektrisch rijden een boost te geven", aldus Rob van Tilburg, directeur programma’s bij Natuur & Milieu, die ook op het belang van duidelijke communicatie wijst.

De meeste mensen in het onderzoek – onder ruim 2.100 Nederlanders – zeggen bereid te zijn meer te betalen voor een elektrische auto. Toch blijft de hoge aanschafprijs nog de grootste drempel. Daarnaast zijn de actieradius en de maandlasten belangrijke keuzefactoren. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Natuur & Milieu.

Driekwart van de Nederlanders koopt een auto van minder dan 15.000 euro, waarvoor nog weinig EV’s te koop zijn. Daarnaast is de gemiddelde actieradius van 150 kilometer voor veel mensen te laag, vanaf 300 kilometer “kilometer wordt het voor mensen interessant”.

“Dit kan worden opgelost door stimuleringsmaatregelen de komende jaren te blijven aanbieden, zodat een generatie auto’s met een grotere radius op de tweedehands markt komt”, zegt Van Tilburg.

“De subsidies die de Nederlandse overheid verstrekt om een elektrische auto te kopen zijn nog onvoldoende om zelfs de tweedehands elektrische auto bereikbaar te maken voor iedere Nederlander. Zo lang de prijs voor een vergelijkbare benzineauto niet in de buurt komt van een elektrische auto is stimulering nodig.”

Garanties en communicatie cruciaal
Andere bevindingen van het onderzoek zijn dat het verlengen van de vrijstelling van Motorrijtuigenbelasting tot 2030 eenzelfde impact heeft als de subsidie verhogen tot 6.000 euro en dat een garantie op de actieradius en verwachte levensduur van de batterij belangrijk wordt geacht.

“De verplichte batterijcheck is nu gepland vanaf 2027, terwijl dit onderzoek aanwijzingen geeft dat het veel impact heeft. Het zou goed zijn om er bij de EU op aan te dringen te zorgen dat zo’n check eerder overal beschikbaar komt”, meent Van Tilburg.

Ten slotte blijkt dat de subsidiekennis van consumenten nog te wensen overlaat. Meer dan de helft van de Nederlanders die overweegt een auto te kopen, is niet bekend met de subsidieregelingen voor de aankoop van een elektrische auto.

“In die communicatie liggen dus ook nog kansen, wanneer er natuurlijk ook weer subsidie is. De overheid moet zich hoe dan ook realiseren dat zonder aanvullend beleid na 2025 de klimaatdoelstellingen niet gehaald worden.”