Installateur kan Scope 12 abonnement aanbieden om consument te ontzorgen

14.09.2021 Joyce Beuken

Installateur kan Scope 12 abonnement aanbieden om consument te ontzorgen

Scope 12 speelt sinds dit jaar een prominente rol bij het onderhouden van zonnepanelen. Om klanten te ontzorgen ontwikkelde voormalig elektrotechnicus Corné Houtman met Houtman Inspectie een uitgebreid abonnement, waarmee installateurs periodieke schoonmaak en inspectie aan klanten kunnen aanbieden.“ Met dit nieuwe concept wordt én rendementsvoordelen behaald, én wordt voldaan aan de keuringsplicht.”

De intensieve inspectie richt zich naast de panelen ook op elektrische randapparatuur, brandveiligheid en de aanwezigheid van de juiste documentatie. Houtman benutte de coronacrisis om kundig te worden op het gebied van Scope 12. Bij enkel het uitvoeren van de inspecties bleef het niet lang.

Houtman: “Ik ben vanaf mijn 16e in de wereld van de elektrotechniek gerold. Ik heb de verzekeraars met de jaren meer en meer zien willen. Er is daardoor een grote behoefte aan een vaste adviseurs op dit gebied. De focus is gegroeid van rapporteren naar adviserend inspecteren. We willen uiteindelijk veilige installaties opleveren.”

Klantenbinding
Scope 12 kent inmiddels een periodieke keuringsplicht. Afhankelijk van de verzekeraar moet de zonne-installatie eens in de drie of vijf jaar een Scope 12 inspectie krijgen. Maar wie helpt de klant daaraan herinneren? De verplichte keuring sneeuwt onder, net als het schoonmaken van de panelen.

Houtman heeft met zijn jarenlange ervaring als elektromonteur inzicht in de behoefte van de consument, maar natuurlijk ook de installateur. “Daardoor de ontstond het idee van ontzorgen én adviseren. Een installateur kan door het abonnement aan te bieden de klant aan zich binden, waar voor beide partijen fijn is. Het verzekert de klant van een veilige en goed presterende installatie.” Bovendien dekt het combineren van inspecties en schoonmaak logischerwijs de kosten. Doordat panelen periodiek gereinigd worden, ontstaan hieruit positieve effecten in de opbrengst.

Volgende generatie
Omdat de verzekeringseisen met betrekking tot zonnestroominstallaties continu veranderend zijn gebleken, stelt Houtman Inspectie het abonnement flexibel op. “Mocht de eis van 5-jaarlijkse inspectie naar 3-jaarlijks gaan, dan kan het abonnement daarop worden aangepast.” Ook biedt Houtman een adviserende rol aan. “Hoe vaak panelen schoon moeten worden gemaakt is afhankelijk van de omgeving waarin ze zich bevinden. In een industriële omgeving kunnen de panelen bijvoorbeeld veel sneller vuil raken.”

Voor Houtman voelt het niet meer dan logisch om de klant na het uitvoeren van de installatie te blijven bedienen middels een abonnement. “Je wilt dat de panelen die je legt 30 tot 40 jaar kunnen blijven liggen, zodat de volgende generatie er ook wat aan heeft.”