Kan je je elektrische auto opladen in het stopcontact?

12.08.2021 Joyce Beuken

Kan je je elektrische auto opladen in het stopcontact?

De zoektocht naar een beschikbare laadpaal kan weleens ellendig verlopen, en niet iedereen heeft thuis de ruimte om een eigen systeem aan te leggen. Wie een beetje gunstig woont, zou een draadje door het raam kunnen trekken. Maar hoe verstandig is dat?

Een laadpaal is natuurlijk de manier om je auto binnen afzienbare tijd gereed te krijgen voor een lange rit. Maar een laadpaal is duur in de aanschaf en kan bovendien niet overal gerealiseerd worden wegens congestie op het elektriciteitsnet.

Manieren van opladen
Is het niet veel makkelijker om stroom uit eigen huis af te tappen? Mits je voor de deur kunt parkeren is dit zeker een optie. Het is dan wel belangrijk om te begrijpen op welke manier je het beste op kunt laden.

Er zijn vier verschillende manieren van opladen. De eerste, Mode 1, houdt in dat er geladen wordt met een gewoon stopcontact (220 volt, max 10 ampère), zonder begrenzing en beveiliging. Voor auto’s is dit zeer ongebruikelijk. Mode 2 houdt in dat er geladen wordt met een vaste stroombegrenzer. Dit kan via een vaste laadpaal, maar ook via het stopcontact. De begrenzer zorgt ervoor dat er niet met meer dan 10 ampère geladen kan worden. Hierdoor duurt laden wel veel langer.

Auto of lader bepaalt
Bij Mode 3 wordt er ‘gecontroleerd’ geladen, wat inhoudt dat er communicatie plaatsvindt tussen de auto en de lader. Samen bepalen ze wat de geschikte laadstroom is. Om thuis te kunnen laden met Mode 3 is er een speciale aansluiting nodig en in sommige gevallen is een aanpassing in de meterkast nodig. Mode 4 houdt snelladen in via gelijkstroom. De laadpaal bepaalt hierbij het laadproces, terwijl bij Mode 1, 2 en 3 de auto bepaalt.

Als je de tijd daarvoor hebt is met Mode 1 of 2 laden via een stopcontact in je huis zeker een oplossing. Het laden kan maar liefst 12 uur in beslag nemen. Wie zich eraan waagt moet goed op een paar dingen letten. Zo kan de stroomkabel enorm warm worden, wat onveilig kan zijn. Het risico op brand neemt daardoor toe.

Zelf afstellen
Bij het ontbreken van een begrenzer is het risico op brand groter. Het risico kan wel worden ingedamd door zelf het amperage af te stellen tot maximaal 8 of 10 ampère. Een laadkabel met een begrenzer, die je meestal bij je auto geleverd krijgt, is veiliger maar ook aanzienlijk trager.

De beste en meest veilige uitkomst is toch echt het laten plaatsen van een laadpaal. Omdat alle vormen van energie steeds meer geïntrigeerd raken, bieden steeds meer PV-distributeurs deze oplossing aan als onderdeel van een PV-totaalpakket, zoals Libra Energy en EWS.

Mocht je toch liever via een laadpaal op willen laden, maar hier niet de ruimte voor hebben, dan kun je via de gemeente waar je woont ook een laadpaal aanvragen. Nee, die is dan niet enkel voor jou alleen. Je moet hem wel delen met andere bestuurders van een elektrisch voertuig. Je auto mag je wel voor jezelf houden.