Reclame op energieopwekkend glas

28.10.2020 Anje Hoogland

Reclame op energieopwekkend glas

Reclamezuilen van speciaal geprint glas, die overdag energie opslaan om ’s avonds licht uit te stralen. Dat is waar start-up Lusoco zich mee bezighoudt. Het is niet alleen duurzaam, maar door hun speciale techniek zijn de letters ook nog eens beter zichtbaar in de nacht, zorgen ze voor minder lichtvervuiling én hoeven er geen elektriciteitskabels doorgetrokken te worden.

De borden werken als volgt. Tussen twee glasplaten wordt een afbeelding gelamineerd die is gemaakt van de speciaal door Lusoco ontwikkelde fluoriserende inkt. De passant ziet overdag dus gewoon belettering op glas. Maar die ziet niet dat de speciale inkt het zonlicht geleid naar de zijkanten van het scherm. Dit proces kun je vergelijken met geleiding door glasvezelkabels. Aan die zijkanten zitten speciale, op maat gemaakte zonnecelletjes gemonteerd, die dit licht vervolgens omzetten in energie.

De avond

Deze energie wordt in een kleine batterij in het bord opgeslagen en pas gebruikt als het donker wordt. Want op dit moment schakelt de ledverlichting in die op een andere rand van het glas is bevestigd. Deze minimale, subtiele verlichting wordt extra goed opgepakt door de speciale fluoriserende inkt waardoor de letters goed opgloeien. De rest van de omgeving wordt daardoor

ook niet onnodig verlicht en de afbeelding is nog beter te zien dan een bord waar een lamp op staat gericht.

“Maar verwar het niet met glow in the dark”, waarschuwt medeoprichter Jeroen ter Schiphorst. “Dat is echt iets heel anders. Al is het alleen al omdat op onze producten gewoon een timer gezet kan worden. Voor als er na één uur ’s nachts bijvoorbeeld geen reclame meer gemaakt mag worden bijvoorbeeld.” Op dit moment werkt Lusoco met de kleuren rood en groen, en alle kleuren die daarmee gemaakt kunnen worden. Ze zijn er nog niet in geslaagd hun speciale inkt ook in de kleur blauw te produceren. “Maar dat zal niet lang meer duren.”

De prijs

Ook wat betreft de kosten denkt Ter Schiphorst te kunnen concurreren. “Die zijn uiteindelijk meestal vergelijkbaar met een regulier reclamebord. De aanschaf van ons product is misschien duurder. Maar je bent geen geld aan energie kwijt en hoeft geen wegen open te breken om je kabels door te trekken. Dat trekt de boel weer gelijk.”

Het eerste pilotproject is net opgeleverd bij Van Happen Containers in Eindhoven. Een timelapse daarvan zie je hiernaast. Het innovatieve bedrijf is nog op zoek naar een geschikte klant voor een tweede pilot. Ze zoeken daarvoor naar een bedrijf met meerdere vestgingen, zodat ze het langzaam uit kunnen rollen. Na de ultieme energiebalans te hebben gevonden waardoor de uitingen

gegarandeerd, ook op de donkerste dagen voldoende licht produceren, gaat Lusoco de markt op.

Een stad als Lelystad verlichten

Ter Schiphorst verwacht dat het begin 2022 zover zal zijn. Zij zullen zich dan als eerste richten op reclame-uitingen zoals borden en gevels bij bedrijven. “Daar hebben we er in Nederland zo’n 173.000 van. Die gebruiken samen net zoveel energie als 35.000 huishoudens. Dat is dus een stad zo groot als Lelystad.”

Toch heeft het bedrijf daarnaast ook al internationale ambities. “Energieopwekkend glas kan op veel meer plekken gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan hoogbouw, waar steeds meer glas gebruikt wordt. Ook daar zien we nog een hoop mogelijkheden, maar deze markt is nu uitdagender.”