SCOPE 12: zo komt de installateur goed beslagen ten ijs

04.03.2021 Simone Tresoor

SCOPE 12: zo komt de installateur goed beslagen ten ijs

De SCOPE 12-inspectieregeling voor zonnestroominstallaties is vorig jaar in het leven geroepen. Tijdens een webinar van SolarEdge sprak Ingenieur Bart van den Bosch, trainer van inspecteurs en lid van de werkgroep SCOPE 12, over de stand van zaken momenteel. Wat moet een installateur  kunnen en wat kan beter?

Een installateur moet van behoorlijk veel dingen verstand hebben bij het veilig aanleggen van PV. Niet alleen van hun vakgebied elektrotechniek (wisselstroom en gelijkstroom), maar ook van ICT, bouwkunde (daken en constructies), brandveiligheid, veilig werken en onderhoud plegen, financiering, verzekering en kwaliteit. In de huidige groeimarkt ontbreekt het wel eens aan expertise op sommige van deze onderdelen en verzuimen sommige bedrijven tijd in te plannen voor goede scholing van hun werknemers.

Lekkage, windschade of brand

Wanneer een installateur niet goed beslagen ten ijs komt kunnen zich problemen voor doen bij connectoren, kabeltracés, legplannen en constructieberekeningen. Er kan lekkage ontstaan, windschade en in het slechtste geval zelfs brand. Om deze gevaren te bestrijden is de SCOPE 12-inspectie in het leven zijn geroepen. Een dergelijke inspectie is voor grote installaties vaak verplicht omdat ze anders niet verzekerd kunnen worden.

“Met regelmaat zien we een langdurig overbelasting van bekabeling of komen we een installateur tegen die niet het juiste gereedschap heeft”, vertelt Van den Bosch. “Om de connector aan te sluiten op de omvormer moet die worden aangeknepen met een kostbare tang. Daar wordt er vaak maar één van aangeschaft en je zult altijd zien dat die net bij een andere collega in zijn koffer zit. Dan wordt de connector maar even met een andere tang aangeknepen. Of er moet plotseling nog een extra paneel bij op een dak en die wordt gelegd zonder dat daar beschermende folie onder ligt. Dit zijn twee praktijkvoorbeelden waar brandonveilige situaties kunnen ontstaan.”

Een opgave voor de installateur

Van den Bosch wijst ook op bouwprojecten van woningcorporaties. “Die zijn prijsbewust en willen soms kiezen voor de goedkoopste optie, wat kan betekenen dat er mensen met te weinig juiste kennis of niet geschikt gereedschap op het dak staan. Daar is een SCOPE 12-inspectie bepaald geen sinecure.”

Het is best een opgave erkent de instructeur: de installateur moet vakbekwaam zijn, veilig werken en kwalitatief hoogwaardig materiaal en gereedschap gebruiken. “Maar zij zullen de opdrachtgever ook moeten uitleggen dat aan het veilig installeren een iets hoger prijskaartje hangt. Kwaliteit kost gewoon meer aan budget en tijd”, aldus de trainer.

Het begint al bij de tekentafel

De installateur zal al bij het ontwerp en de materiaalkeuze moeten bedenken of het volgens de regels is. Dat begint dus al aan de tekentafel, want de verzekeraar en financier moeten ook akkoord zijn met het ontwerp. Tijdens het installeren moet hij gecontroleerd worden of het werk goed wordt uitgevoerd.

“Wat absoluut voorkomen moet worden is dat ervaren installateurs een systeem ‘op ervaring en gevoel’ gaan maken, waarbij ze hun werk niet laten controleren door anderen en hun installatie tussentijds niet doormeten. Tevens blijken de goedkope opties met zo min mogelijk tijdsverlies vaak duurkoop”, zegt Van den Bosch. “Ik ben ervan overtuigd dat alle installateurs goed en veilig werk willen afleveren, maar met een markt als nu worden ze soms in een positie met tijdgebrek gedreven en dat is jammer.”

Van den Bosch heeft nog een tip aan de installateur: “meet het systeem door en leg het vast als bewijs, neem foto’s tijdens de installatie. En denk er bij het ophangen van omvormers aan dat men er bij inspectie of calamiteiten gemakkelijk bij moet kunnen.”

SolarEdge Games

Dit webinar was onderdeel van de SolarEdge Games: een reeks interactieve online sessies met technische informatie, praktische demo’s, verkooptips en presentaties van specialisten in de zonne-energie sector.

Je kunt nog deelnemen aan:

8/3: Roadmap klantenservice en RMA ontwikkelingen

9/3: Roadmap commerciële diensten

10/3: Isolatiefouten

11/3: De diepte in met de EDGE academy