Solar Powervrouw: Miranda Berkhof

09.03.2021 Anje Hoogland

Solar Powervrouw: Miranda Berkhof

Wat nou: this is a mans world?! Er raast ook heel wat oestrogeen door het net. Wij praten iedere maand met een spraakmakende vrouw.

Vanuit haar Amsterdamse appartement leidt Miranda Berkhof (38) nu al ruim een jaar Zelfstroom. Het is een gekke situatie, en ze kan niet wachten om eens lekker met haar collega’s de bloemetjes buiten te zetten, maar ze is er niet minder gemotiveerd door.

Miranda begon haar carrière bij McKinsey waar ze transformatie expert was, stapte over naar Wehkamp waar ze hoofd transformatie werd en nu is ze dus CEO van Zelfstroom. “Transformatie is wel de rode draad in mijn carrière”, concludeert ze.

Ze groeide op als enig kind en kreeg van haar ouders, een vrachtwagenchauffeur en een cateringmedewerkster, geen stereotype genderrol opgelegd. “Ik was een individu en moest mijn eigen lat steeds verder leggen. Ik heb daardoor nooit het gevoel gehad dat er barrières waren. Ik moest geloven in mijn eigen kracht. Het gaat om je ervaring en je enthousiasme. Niet om je geslacht of je afkomst.” Voor haar huidige rol werd ze benaderd. “Ik was ook wel op zoek naar meer zingeving.”

Het bedrijf waar ze leiding aan geeft is een verhuurder van zonnepanelen. “Aan consumenten en MKB’ers. Want niet iedereen heeft het geld voor zo’n investering of wil dat geld eraan uitgeven, maar onze klanten willen wel graag besparen en verduurzamen. Dat kan bij ons. We gaan een relatie aan voor tien of vijftien jaar waarbij onze klanten direct besparen. We kijken naar de beste mogelijkheden, onderhouden de panelen en werken samen met een energieleverancier voor benodigd, aanvullend stroom en gas. Dat bieden we aan tegen de kostprijs.”

Miranda denkt dat met deze constructie een grote groep te bereiken. “Vanuit de overheid wordt vaak op de lange termijn en in grote projecten gedacht. Op deze manier kunnen we op korte termijn meer mensen gemakkelijk stappen laten nemen. Wij geven ook duurzaam advies over bijvoorbeeld isolatie. En wie weet gaan we in de toekomst ook batterijen en warmtepompen verhuren. Ik zou het liefst het totaalplaatje om echt te verduurzamen aanbieden.”

"Ik vloog de hele wereld over en heb vrienden van Parijs tot Singapore. Nu word ik al gelukkig  van een zwaan."

De enthousiaste CEO leidt het bedrijf met 200 medewerkers vanaf de keukentafel. Hoewel ze liever op kantoor zit, gaat dat haar goed af. “Dat zegt ook wat over onze mensen. Want dat werkt alleen als ze goed zijn en voldoende drive hebben om er samen wat van te maken.” Ook hun gezamenlijke doel helpt daarbij, denkt ze. “Want dat doel is groter dan wijzelf.”

Miranda’s manier van leidinggeven is duidelijk en direct. Ze zet graag samen een stip op de horizon om naartoe te werken en neemt haar tijd om barrières te begrijpen. “Ik heb een hekel aan de woorden medewerker of werknemer. Ik sta liever naast de mensen en laat ze graag meedenken. Ik vraag naar ieders mening en gevoel. Daar schrikken ze weleens van. Ik benadruk altijd dat niemand er alleen voor staat bij Zelfstroom, maar ook dat niemand alleen succesvol zal zijn. We zullen het samen moeten doen.”

Toch kan de CEO niet wachten tot ze iedereen weer in het echt kan zien. “We hebben helemaal geen kerstfeest gehad, geen borrels in de zon of andere fun. Dus als het weer mag gaan we lekker met z’n allen in de lampen hangen en er zo’n feestavond van maken dat niemand zich het einde nog herinnert!”

Is dat wat ze zelf ook graag doet in haar vrije tijd? “Vroeger moest alles wel groots en meeslepend zijn ja. Ik vloog de hele wereld over en heb vrienden van Parijs tot Singapore. Maar sinds corona heb ik meer mijn rust gevonden. Ik word nu ook heel gelukkig als ik een zwaan zie tijdens een wandeling.”

Ook luistert ze graag naar podcasts over de psyche van de mens en houdt ze van goede gesprekken over de essentie van het leven. “Dat klinkt misschien zwaar op de hand, maar daar haal ik veel inspiratie uit. Het zijn mensen die me interesseren en motiveren, dat is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven. Dat is ook de belangrijkste succesfactor in elke transformatie, binnen een bedrijf en ook breder, bijvoorbeeld als het gaat om de energietransitie. Mensen bewegen om het verschil te willen maken is het vak wat ik versta.”