Solvari maakt vinden vakman efficiënt en transparant

05.01.2022 Joyce Beuken

Solvari maakt vinden vakman efficiënt en transparant

Solvari slaat bruggen tussen vraag en aanbod, maar dan wel met de focus op één specifiek thema: duurzaamheid. Dennis van den Bos vertelt hoe het platform met één product begon maar inmiddels al dertien jaar meegroeit met de energietransitie.

De site begon in 2009 enkel met zonnepaneleninstallaties, begint Van den Bos. “De markt voor PV was toen nog heel klein. We zagen in dat dit een groeimarkt zou worden. Er waren alleen geen sites om een installateur te kunnen vinden.” Solvari ontstond vanuit een simpele wens, vertelt hij. “We wilden de weg van consument naar installateur zo makkelijk en efficiënt mogelijk maken.”

Alles binnen duurzaamheidsamibitie
Al binnen een jaar werd het productaanbod verbreed. “De installateurs vroegen daar zelf om. Naast zonnepanelen wilden ze ook andere productinstallaties toevoegen aan het platform.” En dus groeide het aanbod op de site. Toch heeft Solvari wel een specifieke reputatie. “We staan wel echt bekend als een platform voor verduurzaming.”

Wat er momenteel het meest gezocht wordt via de website van Solvari? “Alles wat er binnen duurzaamheidsambities kan worden uitgesproken valt in de smaak.” Naast efficiëntie is transparantie een beweegreden voor het bedrijf. “Iedere consument heeft eigen afwegingen die hij of zij wilt maken. Het is aan ons om hen hier de ruimte voor te bieden.”

Vertrouwen voor langere termijn
Dat de consument vaker een persoonlijke voorkeur een rol laat spelen bij het kiezen van een installateur, heeft volgens Van den Bos te maken met de waarschijnlijkheid dat het niet bij één installatie blijft. Want, stelt Van den Bos: "Het vinden van een vakman lukt hen wel, maar het vinden van een vakman waar je op kunt vertrouwen en die voor de langere termijn bij je blijft is complexer.”

Solvari zoekt dan ook constant naar de balans tussen de vakman en de klant. Het bedrijf vervult volgens Van den Bos voor veel installateurs ook de rol van een marketingplatform. “Kleinere installatiebedrijven hebben zelf niet iemand in huis om specifiek de marketing te verzorgen. Voor deze partijen is het interessant om het adverteren aan ons uit te besteden, zodat zij zich volledig kunnen focussen op dat waar ze het allerbeste in zijn.”

Marketing is nu eenmaal een heel ander speelveld, weet Van den Bos. “Daar zijn wij dan weer goed in.” Hij besluit: “Als we op een goede manier samenwerken zijn we veel sterker.”