Tafeltje dekje

10.02.2022 Joyce Beuken

Tafeltje dekje

Net als de rest van Nederland wilde ik toen de horeca vorige week weer open ging een plekje in m’n favoriete restaurant bemachtigen. Ik had nog een tegoed openstaan vanuit de Nationale restaurant week en wilde daarom het liefst gelijk de eerste mogelijkheid een tafeltje boeken. Geen geluk, de lunchafspraken waren ruim overtekend en ik kon uiteindelijk niet anders dan uitwijken naar de avondshift. Het etentje was uiteindelijk genieten, maar met het ronde tafel gesprek over het Elektriciteitsnet in Tweede Kamer werd ik toch herinnerd aan het gebrek aan tafelcapaciteit.  

Bij het aansluiten van een nieuw zonnestroom project of een nieuw bedrijventerrein op het elektriciteitsnet zou ik bij een volle reserveringsagenda een stuk minder geluk hebben gehad. Zodra er voor een bepaald tijdslot de maximale transportcapaciteit is gereserveerd wordt het lastig om op een later moment wel aan bod te komen.

Congestiemanagement biedt nog wel wat flexibiliteit,  maar voor een groot deel zijn de mogelijkheden beperkt. Niet omdat er fysiek geen ruimte meer is op het net, maar omdat regelgeving onder andere de volgorde van aansluiting en hoeveelheid capaciteit voorschrijft.

Schuiven in de tafelschikking
Net als in een restaurant krijgt wie zich het eerst meldt het eerste een plekje. Als de eerste in de rij vervolgens alvast een dagelijkse reservering plaatst voor een hele groep, maar de eerste tijd nog niet komt eten, of op de meeste dagen alleen zelf komt eten, dan heb je ongeveer een beeld van hoe zo’n reserveringssysteem het inplannen van de beschikbare tafels lastig maakt. Dat meer tafels het probleem oplossen ligt voor de hand, maar dan volgt de terechte vraag hoe we deze nieuwe tafels met voldoende handen kunnen bedienen.

In tussentijd wordt er naarstig gezocht hoe we meer kunnen doen door de huidige ‘tafels’ beter te benutten. Zo stelt de autoriteit consument en markt in een ontwerp-codewijzigingsbesluit voor om bij voldoende flexibele capaciteit aansluitingen tot 200 procent van de transportcapaciteit toe te staan. Met andere woorden dubbel zoveel tafels zolang je de bezetting maar flexibel in kunt delen.

Daarnaast stelde het interprovinciaal overleg voor om provincies een rol te geven toekennen van nieuwe transportcapaciteit. Of deze voorstellen daadwerkelijk uitvoerbaar zijn en de vaart in de energietransitie houden, moet nog blijken. Het geeft wel aan dat het regelkader niet meer aansluit bij het huidige systeem en ruimte biedt voor verandering. 

Opmars van de Foodtrucks
Wanneer het komt tot een wijziging in de regels rondom aansluitcapaciteit en volgorde van aansluiting, zal er gelijk rekening gehouden moeten worden met die andere oplossing voor netproblematiek: energieopslag. Batterijen kunnen op korte termijn bestaande knelpunten in het net oplossen en met de combinatie van batterijen bij grootschalige zonprojecten kunnen we ook in de huidige situatie bijna dubbel zoveel nieuwe zonnestroomcapaciteit aan sluiten.

In het restaurant voorbeeld heeft de oplossing wel wat weg van de foodtruck. Op momenten dat het in je restaurants rustig is vul je de keuken en als er piekbezetting dreigt kan je van daaruit meer klanten bedienen. Wie wel eens bij een foodtruck heeft gegeten weet echter ook dat het wel opletten is geblazen, het smaakt namelijk al gauw naar meer.