Wat betekenen panelen op auto’s voor klimaatdoelen?

29.03.2021 Joyce Beuken

Wat betekenen panelen op auto’s voor klimaatdoelen?

Hoewel de levering van zonne-auto’s net als vele andere in het buitenland geproduceerde systemen door corona vertraging heeft moeten opleveren, is er ook goed nieuws voor de sector. Verschillende fabrikanten tonen interesse in autopanelen.

Trouw-columnist Vincent Dekker schrijft over ontwikkelingen binnen de sector. Zijn bestelde Sono Sion, een auto met zonnepanelen, liep door corona een jaar vertraging op, maar een Zoom-meeting met het bedrijf achter het voertuig leverde ook positieve bevindingen op.

Kleinere fabriek

Het toevoegen van panelen levert Europese auto’s tussen de 110 en 245 kilometer per week extra op. Dekker stelt dat de combinatie van een paneel en een batterij betekent dat een auto slechts een kleine batterij behoeft. “Mijn Sion heeft straks dus een batterij die bijna de helft kleiner is dan een auto zonder zonnepanelen en nagenoeg hetzelfde rijbereik heeft”, schrijft Dekker trots.

Naast het financiele voordeel behoeft de productie van een dergelijke batterij tevens een minder grote fabriek. Dekker concludeert: “Als alle 16 miljoen in Europa gemaakte personenauto's zonnepanelen zouden krijgen, zouden we daarvoor vanaf 2030 niet 1000 GWh aan batterijen per jaar nodig hebben, maar iets van 600 GWh. Dat scheelt een slok op een borrel.”

Ultracapacitors voor langere afstand

Tijdens de meeting liet Sono weten dat er onderhandelt wordt met andere fabrikanten die toekomst zien in het panelensysteem voor auto’s dan Sono ontwikkelde. Maar wat als je dagelijks grote afstanden aflegt, die niet met zo’n beperkte batterij haalbaar zijn? Hiervoor hebben ze in Estland een innovatie klaarleggen, weet Dekker. “Skeleton heet het bedrijf dat daar batterijen heeft ontwikkeld die in enkele seconden kunnen worden geladen. Ultracapacitors heten die. Ze kunnen per kilo niet zo veel stroom opslaan als de standaard lithium-ion batterijen, maar kunnen dat dus wel heel snel.”

Virtuele energiecentrale

Tot slot krijgt de Sono Sion, die halverwege 2023 bij Dekker geleverd moet worden, een andere handige functie. Hij dient tevens als thuisbatterij. “Overdag als er veel zonnestroom is wordt ie opgeladen en 's avond houdt de auto bij mij thuis het licht aan. Daarnaast kunnen miljoenen elektrische auto's straks als een ‘virtuele’ energiecentrale gaan functioneren.” Dit houdt in dat ze op dagen met weinig hernieuwbare energie het tekort kunnen compenseren.