Wat kun je doen tegen cybercriminaliteit?

09.12.2021 Harry Wolkenfelt

Wat kun je doen tegen cybercriminaliteit?

Cybercriminaliteit is zeer lucratief, althans voor de crimineel, en behoort tot de snelst groeiende activiteiten in de criminele sector. Hoe hard cybercriminaliteit groeit is best lastig aan te geven, cybercriminelen gaan namelijk vrij onzichtbaar te werk en zijn daardoor zeer slecht traceerbaar, wat gelijk weer zorgt voor een zware onderschatting van het risico door bedrijven. Ook in de solarbranche is dat het geval. Dit soort criminelen kunnen jouw waardevolle bedrijfsgegevens verwijderen, klantgegevens stelen of je website platleggen.

De gevolgen hiervan zijn aanzienlijk. Niet alleen voor je eigen bedrijf, maar ook voor bijvoorbeeld jouw klanten en leveranciers. Dan hebben wij het nog niet over reputatieschade en eventuele boetes. Bovendien eisen opdrachtgevers steeds vaker dat hun leverancier een goede cyberbeveiliging en een cyberverzekering heeft.

Digitale risico's
Een goede start is het inhuren van een gespecialiseerd bedrijf voor een uitgebreid preventieadvies over jouw digitale risico’s. In een paar uur tijd worden jouw digitale risico’s in kaart gebracht. Je ontvangt vervolgens een rapport met alle bevindingen, inclusief actiepunten en oplossingen.

En mocht dan toch een cyberincident plaatsvinden, dan is het fijn als je voor de gevolgschade van het incident bent verzekerd door een cyberverzekering.

De meeste cyberverzekeringen dekken:

  • Reparatie, vervanging of het herstel van je website of data;
  • Kosten van gestolen data of software;
  • Kosten van PR-advies voor reputatiebescherming;
  • Kosten van forensisch onderzoek naar de identiteit van de hacker;
  • Kosten van onderzoek en advies in systeembeveiliging.


Wat bepaalt de kosten van een cyberverzekering:

  • Jouw omzet;
  • Het verzekerde bedrag;
  • De branche waarin je actief bent;
  • De aanvullende dekking die je kiest;
  • De kosten van forensisch onderzoek;
  • De kosten van extra klantenondersteuning;
  • Kosten van crisismanagement, PR-campagnes en reputatieherstel;
  • De hoogte van de verzekerde bedragen en dekkingen;
  • Welke soort cyberaanvallen vergoed de verzekering;
  • Omvat de verzekering tijdsbepaling waarbinnen de dekking van toepassing is;
  • Reparatie, vervanging of het herstel van je website of data;
  • Kosten van gestolen data of software;
  • Kosten van PR-advies voor reputatiebescherming;
  • Kosten van forensisch onderzoek naar de identiteit van de hacker;
  • Kosten van onderzoek en advies in systeembeveiliging.


Wil je meer informatie over cyberverzekeringen? Neem dan contact op met je verzekeringsadviseur.