Worden solar-wegtreintjes het nieuwe normaal voor stedelijke distributie?

18.01.2022 Simone Tresoor

Worden solar-wegtreintjes het nieuwe normaal voor stedelijke distributie?
©TRENS

Het Nederlandse TRENS Solar Trains zet vol in op het bevoorraden van winkels en horeca in binnensteden met treintjes op zonne-energie. Het bedrijf heeft een kapitaalinjectie gekregen, schrijven zij in een persbericht.

Gemeente Den Bosch doet al mee en gemeente Amsterdam pompt 250 miljoen euro in het project. Geholpen door hun eerste klant, Sligro, moet het duurzame en wendbare vervoersmiddel in de toekomst dagelijkse kost worden in de binnensteden.

Kwetsbare kades en bruggen worden ontzien
TRENS is een in Nederland ontworpen elektrische ‘stadstrein’ met een krachtige locomotief die een serie wagons trekt. Dankzij de meesturende wagonwielen kan TRENS zeer scherpe bochten maken en dat is handig in de kleine straatjes van de oude binnensteden.

De oude binnensteden zijn nooit ontworpen voor auto's, laat staan grote vrachtwagens. Nu veel steden overschakelen op emissievrij vervoer kan TRENS de stad ontlasten en zijn de stadstreinen een alternatief voor de zware e-trucks. De wegbelasting is beperkt tot maximaal 1.125 kilo per wiel, hiermee kan hij zware vrachtwagens vervangen op kwetsbare kades en bruggen.

Actieradius van 200 kilometer
De breedte van de trein bedraagt 1,85 meter. Hij heeft een lage vloer om snel te laden en lossen. De accu biedt een actieradius van maximaal 200 kilometer. Ook is het mogelijk om de daken van de locomotief en wagons te voorzien van zonnecellen die een extra afstand bieden van acht kilometer per zonuur. TRENS kan vrachten tot 11 ton trekken, zelfs op hellingen van 20 procent.

Met een laadvolume van maximaal 41 kubieke meter vervangt TRENS bij iedere rit drie bestelbussen of een vrachtwagen. Voor deze zonnetrein is ook geen vrachtwagenrijbewijs vereist.