Zonnepanelenbedrijven bundelen krachten
03.09.2024 Gijs de Koning
Zeven zonnepaneleninstallateurs slaan in Nederland de handen ineen en betreden onder het Belgische Energreen-label de Nederlandse markt. Rik Silderhuis, voormalig eigenaar van KiesGroen en nu manager van Energreen Pro, en Rubin Geurts, general manager bij Energreen NL, leggen uit hoe deze samenwerking werkt en hoe deze bijdraagt aan het verbeteren van de positie van installatiebedrijven in de markt.
Energreen is een merk van de Belgische Green & Durable Group, een bedrijf dat marktleider in de zonnepanelenbranche in Belgie. De Nederlandse bedrijven Zonnemarkt, APSolar, Platen Duurzame Technieken, Agro-NRG, SolarUnie, Innodura en KiesGroen hebben zich aangesloten bij de Green & Durable Group en gaan verder onder de merknaam Energreen.
Energreen faciliteert de installatie van zonnepanelen, warmtepompen, laadpalen, thuisbatterijen en aircosystemen. Door deze producten in combinatie aan te bieden en deze met elkaar te laten samenwerken, biedt Energreen een volledig ‘ecosysteem’ van oplossingen voor energiehuishoudingen die willen verduurzamen.
Samen staan we sterk
Geurts en Silderhuis leggen uit dat er veel voordelen zijn voor bedrijven door samen te gaan. “Bedrijven kunnen makkelijker investeren in groei, sneller innoveren door te leren van nieuwe partners en beter de processen standaardiseren en professionaliseren”, stelt Geurts.
Geurts merkt ook dat er nu een groeiende behoefte is aan samenwerking onder bedrijven, omdat het steeds lastiger wordt voor kleine bedrijven in de duurzame energiebranche om klanten te bereiken en te voorzien in de behoeften van een snel veranderende markt. "De installatiebranche, en met name de zonnemarkt voor consumenten, verkeert momenteel in zwaar weer. De volumes zijn teruggelopen, de omzetten staan onder druk, en er is sprake van flinke prijsdruk door overcapaciteit en grote voorraden. Dit leidt tot stagnatie in de markt, waarbij sommige bedrijven het hoofd niet boven water kunnen houden. We zien dan ook een toename van faillissementen, vooral onder kleinere spelers", aldus Geurts.
Het samenwerken heeft als bijkomend voordeel in de huidige markt bestaanszekerheid voor de bedrijven. Met de kracht van Energreen achter zich kunnen de bedrijven zich richten op het voortzetten van hun werkzaamheden, terwijl ze gebruikmaken van nieuwe kennis en inzichten via de partners. Geurts: "De energiemarkt zal veel duurzamer worden, met nieuwe producttechnologieën en een grondige shake-up van het huidige energiesysteem. Green & Durable speelt hierop in met een buy-and-build-strategie, waarbij ze via acquisities en innovatie organische groei nastreven en hun portfolio diversifiëren. Zo is de batterijmarkt in België al veel verder ontwikkeld, terwijl Nederland vooroploopt op het gebied van zonnepanelen."
Geurts licht ook toe dat Energreen zich richt op de acquisitie van bedrijven met een sterke regionale binding. Energreen wil ervoor zorgen dat het DNA van het bedrijf, voor zover mogelijk, behouden blijft, terwijl de werkwijze onder de Energreen-naam meer uniform wordt. Op deze manier zullen de klanten van de bedrijven zo min mogelijk hinder ondervinden van de overname.
Verder onder de naam Energreen
Silderhuis licht toe waarom hij enkele jaren geleden heeft gekozen om zich aan te sluiten bij Energreen: "Toen wij in gesprek raakten met de Green & Durable Group, waren het de hoogtijdagen van de zonnepanelen, medio 2022. Het op de achterkant van een bierviltje uitrekenen wat je zonnepaneleninstallatie kost, ging voor mijn gevoel niet lang meer duren. De vraag naar onze oplossingen werd steeds technischer en ingewikkelder, en we moesten verschillende producten slim combineren. Ik geloofde niet dat een kleine regionale speler dat zelfstandig goed voor elkaar zou krijgen. Het heeft wel wat nachtjes slapen gekost, maar in mijn optiek was er maar één juiste weg: samenwerken en krachten bundelen."
Veranderingen in de markt
De markt voor duurzame energieoplossingen verandert snel, wat ook merkbaar is aan het soort dienstverlening dat partijen moeten leveren, stelt Silderhuis. "Wij zitten steeds vaker in een voortraject bij klanten, waarin wij simulaties draaien en analyses maken van wat zonnepanelen te bieden hebben. Op het moment dat laadpalen aan de orde komen, maken we inzichtelijk hoeveel auto's je kunt laden en hoeveel kilometers je daarmee kunt afleggen. Dit is echt een dienstverlening die we drie jaar geleden nog niet boden, maar die nu een verlengstuk van onze propositie is. We zeggen nu ook gewoon: wij kunnen je helpen om de juiste keuzes te maken."
Geurts merkt ook op dat de behoeften van klanten veranderen en vertelt dat Energreen daarom het aanbod steeds verder uitbreidt: "Wij verrijken ons aanbod onder andere door het aanbieden van dynamische energiecontracten via partners. Hiermee willen we voor onze klanten het rendement van de thuisbatterij en de zonnepanelen optimaliseren, zodat zij slim kunnen omgaan met hun energieverbruik en -opwekking. Dat is waar we ons vakgebied de komende drie jaar op gaan differentiëren."
Zwalkend beleid
Vanuit een duurzaamheidsoogpunt is het belangrijk dat de ontwikkeling die is die is ingezet met het stimuleren van de opwek van zonne-energie door de salderingsregeling en subsidies wordt voortgezet, stelt Geurts. Hiervoor is echter een duidelijke visie vanuit de overheid nodig en zal, nu al veel huishoudens zijn voorzien van zonnepanelen, de focus moeten worden verlegd op het stimuleren van andere duurzame oplossingen. Energieopslag, slimme sturing en warmtepompen spelen hierin een belangrijke rol.
"De onzekerheid in de markt, veroorzaakt door een gebrek aan coherent beleid en visie vanuit de overheid, remt zowel bedrijven als consumenten in hun investeringen. Waar de salderingsregeling ooit een sterke stimulans bood voor de groei van zonnepanelen, ontbreekt nu de nodige consistentie om dit succes voort te zetten. Dit gebrek aan duidelijkheid maakt het voor consumenten moeilijk om te blijven investeren, wat de sector als geheel belemmert. Onze oproep aan de overheid is daarom om stabiliteit en duidelijkheid te bieden, zodat zowel zakelijke als particuliere klanten weer vertrouwen krijgen om te investeren", aldus Geurts.
“Doen we dat niet, dan zie je dat de consument twijfelt en de hele ontwikkeling die we keihard nodig hebben om de CO2-reductiedoelstellingen te realiseren, volledig vastdraait. Dat is wat er nu dreigt te gebeuren”, stelt Geurts.
Door kennis en vakmanschap samen te brengen wil Energreen dienstenleverancier zijn die voor consumenten en bedrijven een compleet pakket aan advies en duurzame-energieoplossingen kan aanbieden.