‘Autonoom stedelijk transport met schone energie, én de SunRider is een echte nekkendraaier’

16.06.2022 Jan de Wit

‘Autonoom stedelijk transport met schone energie, én de SunRider is een echte nekkendraaier’
©Need The Globe

Het is nu ruim een jaar geleden dat Need The Globe een wereldprimeur beleefde met de lancering van de eerste solar cargo bike ooit: de SunRider. Sindsdien timmeren oprichters Chris Cramer en Chris van Houdt flink aan de weg met hun energieke team. “Eerst moeten ze de SunRider ervaren, daarna kunnen wij het positieve gevoel ondersteunen met data.”

Sinds oktober rijden enkele Ziggo-monteurs per SunRider door Utrecht om snel en met groene energie naar klanten in het stadscentrum te kunnen. Met een bestelbus heeft een monteur het lastig door “krappe straatjes, afgezette wegen, eenrichtingsverkeer, weinig parkeerplekken”, zo somt het bedrijf op.

Met de SunRider neemt het bedrijf “alvast een voorschot op de toekomst”, want vanaf 1 januari 2025 krijgen ruim dertig Nederlandse steden een zero-emissie-zone. Een bestelbus is dan niet langer welkom.

"We willen reisafstanden zo kort mogelijk maken en uitstoot per kilometer drastisch verlagen", zegt Marloes Timmerman, manager operations en innovation van VodafoneZiggo. "We willen nu alvast doorpakken om vóór 2025 in alle ingestelde milieuzones te voldoen aan de nieuwe eisen. De SunRider gaat al een stap verder, niet alleen gaan we de stad in vrij van emissie, de batterij wordt ook nog eens autonoom opgeladen met schone energie."

De SunRider verlaagt de CO2-uitstoot van stedelijk transport met 95 procent in vergelijking met een bestelbus die op diesel rijdt en met 65 procent ten opzichte van andere elektrische cargofietsen. Dat komt doordat hij beschikt over 545 wattpiek aan zonnecellen, een 250 watt-elektromotor en een uitwisselbare accu van 1.6 kilowattuur. Hierdoor hoeft de SunRider geen gebruik te maken van het elektriciteitsnet.

Lees ook: ‘Onze solar cargo e-bike gaat het stedelijk transport overnemen’

“Daar moeten we naartoe”, stelt Van Houdt. “Autonoom stedelijk transport met schone energie, want stroom is pas groen als het groen is opgewekt. Stroom van het net is dat nog veel te weinig, namelijk 10 tot 15 procent. Onze zonnecellen en accu zorgen ervoor dat we al tot een kubieke meter – geschikt voor een Europallet – aan vracht 100 procent emissieloos kunnen bezorgen op zonnige dagen.”

Zonnecellen op bewegende objecten
Dat er nog niet eerder een dergelijke solar cargo bike op de markt is gekomen, komt volgens Van Houdt doordat zonnecellen de laatste jaren veel goedkoper en efficiënter zijn geworden. “Bovendien zijn ze steeds beter te integreren in bewegende objecten.”

Hiervoor is Need The Globe aangesloten bij de Alliance for Solar Mobility, waarin het samenwerkt met onder andere TNO, TU Twente, IM Efficiency en Sono Motors aan elektrische mobiliteit, aangedreven door zonnecellen op het vervoersmiddel zelf. Ook Lightyear heeft zich hierbij aangesloten.

Need The Globe is zelf gegroeid van enkele SunRiders vorig jaar, naar de enkele tientallen SunRiders die nu op de weg te vinden zijn. “Partners als BENU, IKEA en Ziggo rijden er al mee rond, maar uiteindelijk willen we dit met zoveel mogelijk bedrijven door heel Nederland uitrollen. De klant moet de voordelen van onze zichzelf opladende elektrische cargo bike ervaren en daarna kunnen we dit bevestigen met onze data”, aldus Van Houdt.

“We hebben onze eigen dataloggers en kunnen daarmee alles zien, ook ons eigen stroomverbruik. Zo kunnen we bewijzen dat er absoluut geen reden is voor range anxiety. Wij komen altijd thuis”, zegt Cramer.

Het cargogedeelte is maatwerk
Voor de praktische feedback springen de medewerkers van Need The Globe zelf ook op de fiets om de klant te vergezellen in de testfase. “Zo horen we direct wat beter kan, zoals de wens over de ideale hoogte van de cargobox of uitschuifbare bakken”, vertelt Cramer.

Een andere wens die uit het klantcontact naar voren kwam, was de wens van BENU Apotheek om te kunnen beschikken over een koelkast in het cargogedeelte. Hierin kunnen medicijnen worden vervoerd bij een gecontroleerde temperatuur tussen de 2 en de 8 graden Celsius.

Na overleg zijn de BENU-SunRiders uitgebreid met een kleine koelkast van 12 volt. De medicijnen en medische hulpmiddelen bezorgt BENU inmiddels per solar cargo bike in onder andere Landgraaf, Den Helder, Rotterdam en Zwolle.

“De buitenkant van de cargobox is qua afmetingen redelijk standaard”, zo legt Van Houdt uit. “Hoe de buitenkant er visueel uitziet is maatwerk, net als de praktische toepassingen aan de binnenkant. Onze partners kunnen daarbij al hun wensen doorgeven aan onze technici en zij gaan er vervolgens mee aan de slag.”

Een nekkendraaier
Voor Cramer en Van Houdt is het vooral belangrijk dat hun last mile delivery-concept een heel breed palet aan voordelen biedt. Het moet niet alleen goed voor het klimaat zijn, maar ook voor de bezorger zelf.

“We zijn erg blij dat we daar veel positieve reacties op krijgen”, stelt Cramer. “Mensen zijn blij met de vitaliteit die het ze oplevert. Voor een bezorger en zijn of haar gezondheid is het ook veel beter om actief op de fiets te zitten dan passief in een bestelbus. En voor het bedrijf is het weer prettig om over gezond, enthousiast personeel te beschikken.”

Maar die reacties merken ze ook onder andere mensen. “Het is een echte nekkendraaier”, lacht hij. “Het is een hele leuke toepassing van zonnepanelen die nog te weinig mensen kennen. In die zin levert bezorgen met een SunRider gratis reclame op, ook voor ons.”