‘In 2025 kunnen de meeste nieuwe auto’s bidirectioneel laden’

09.11.2021 Jan de Wit

‘In 2025 kunnen de meeste nieuwe auto’s bidirectioneel laden’
©We Drive Solar

De overgang naar elektrische mobiliteit is onderdeel van de energietransitie, maar waar een gewone elektrische auto de uitdaging groter maakt, kan een bidirectionele EV bijdragen aan de oplossing. We Drive Solar is daarin een leidend voorbeeld, aldus directeur en oprichter Robin Berg. In deel 1 keken we naar de snelle opmars en ontwikkeling van het bedrijf. In deel 2 naar de toekomst van We Drive Solar en bidirectioneel laden.

Op 15 september openden de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma en Jos Baeten, CEO van A.s.r., een overkapte parkeerterrein bij het hoofdkantoor van verzekeringsgroep A.s.r. Nederland in Utrecht, met een dak met meer dan 2.000 zonnepanelen. Goed voor 4 miljoen elektrische kilometers per jaar. De 250 slimme bidirectionele laadpalen van We Drive Solar zijn onderdeel van het bidirectionele Utrechtse ecosysteem.

Door het op- en ontladen van elektrische auto’s wordt elektrische mobiliteit mogelijk gemaakt én er wordt netcongestie voorkomen. Door piekbelasting af te vangen met bidirectioneel laadbare EV’s wil Berg een van de grootste uitdagingen van de energietransitie aanpakken, zo zei hij onlangs tegen Solar365.

“Het laadplein van A.s.r. Nederland was voor We Drive Solar een mooie nieuwe primeur”, vertelt Berg. “Het is namelijk het grootste bidirectionele laadplein ter wereld, eerder hadden we deze primeur al bij het hoofdkantoor van de Triodos Bank bij station Driebergen-Zeist.”

Als één van de belangrijkste partners van het bidirectionele ecosysteem in de regio Utrecht, is het bedrijf er sowieso goed vertegenwoordigd. “Op het Jaarbeursplein bij de Jaarbeurs Utrecht hebben we een Tesla Powerpack gekoppeld aan tweehonderd zonnepanelen met bijna een megawatt vermogen, met een volle batterij kunnen daar ongeveer vijftig elektrische auto’s per dag opgeladen worden. Ook zijn we in de toekomstige Utrechtse stadswijk Cartesius bezig een mobility hub te bouwen.”

Wat is de potentie van jullie complete systeem?
“In Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Zoetermeer werken we al aan het mobiliteitsaanbod en met dertig andere gemeenten zijn we in gesprek. Zo bouwen we in Cartesius een systeem voor 3.000 woningen met bidirectionele laadbare deelauto’s, laadpalen en zonnepanelen om de stroom op te wekken en op te slaan.

Straks zullen steeds meer gemeenten onze systemen willen integreren in nieuwbouwwijken, zodat een hele wijk genoeg heeft aan tien tot enkele honderden deelauto’s. Een auto hebben klinkt leuk, maar is duur – zeker in coronatijd waarin de auto grotendeels ongebruikt voor het huis staat.

Het vraagt ook veel ruimte en een zwaar gesubsidieerde parkeerplek. Een auto parkeren kost een paar tientjes in de maand, maar een student betaalt 400 tot 500 euro om op dat aantal vierkante meters te kunnen wonen.

Daar staat tegenover dat ons systeem schoner, moderner en luxer is. Voor steden die kampen met bijvoorbeeld ruimtegebrek, slechte luchtkwaliteit en een hitteprobleem is het dé oplossing. Op het platteland heeft ons systeem geen toegevoegde waarde, daar kunnen zo vijf auto’s op de oprit.”

Hoe kunnen mensen gebruik maken van jullie deelauto’s?
“We werken met een abonnementsmodel, dat kost minimaal 89 euro per maand voor maximaal vier dagen in de week een auto. Daarnaast betaal je een vergoeding per kilometer, voor een Renault ZOE bijvoorbeeld 0,20 euro en 0,26 euro voor een Tesla Model 3. Daarvoor regelen wij alles en heb je stroom, schoonmaak, verzekering, etc.

Aan de hand van de beoogde afstand krijgen onze klanten de juiste auto toegewezen, naast de Zoë en de Model 3 krijgen we dus ook de IONIQ 5 in ons wagenpark. Voor de echt lange ritten is de Tesla zeer geschikt, de auto meldt immers op basis van je route waar de laadpunten met snelladers zitten. Zeker bij lange reserveringen zorgen we ervoor dat klanten een 100 procent opgeladen auto krijgen, bij korte ritten is dat niet nodig.

De meeste elektrische auto’s laden met 11 kilowatt op, onze Renault ZOE kan dit op 22 kilowatt. Dat is behoorlijk snel. Plus hoe meer vermogen, hoe minder congestie op het net we kunnen voorkomen. Op termijn moet het laden en ontladen af kunnen hangen van de optimale energieprijs en de netbehoeften.”

In hoeverre kan We Drive Solar zijn systemen nog verbeteren?
“We bouwen energiesystemen waar de zonnepanelen in Utrecht al voor tien miljoen kilometers per jaar zorgen. We hebben nu al dertig Tesla’s met een accu waar geen kobalt in verwerkt is, waardoor die minder gevoelig voor degradatie is. Die kunnen nog niet ontladen, maar de technologie gaat zo snel dat wanneer bidirectioneel laden mainstream is, accudegradatie verwaarloosbaar is geworden.

De laadpalen hebben een levensduur van ongeveer tien jaar op dit moment, maar de technologie ontwikkelt zich snel. Wellicht dat we na vijf tot zes jaar al componenten vervangen om de levensduur verder te verlengen. Het doorontwikkelen van de laadpalen doen we ook zelf.

We zitten nog in de begincurve van bidirectionele techniek. In 2025 is het grootste gedeelte van de accu’s voor elektrische auto’s bidirectioneel laadbaar en moet de techniek ook echt grootschalig beschikbaar zijn.”