‘Met Europese panelen kies je voor een schone, stabiele leveringsketen’

07.09.2021 Jan de Wit

‘Met Europese panelen kies je voor een schone, stabiele leveringsketen’

Van zonnecollectoren tot zonopslag en van zonfaçades tot zonneterrassen, Sonnenkraft levert complete energiesystemen. Dit doet het bedrijf niet door zonne-energiesystemen over meerdere continenten te verslepen, maar door alles zelf in Oostenrijk te produceren. Europese kwaliteitspanelen, zoals die van Sonnenkraft, moeten het uitgangspunt gaan worden van een Europese productielijn.

Sonnenkraft werkt al dertig jaar met zonne-energie. Eerst met zonnewarmte en vanaf 2004 ook met zonnepanelen. Dit gebeurt onder de naam Kioto Solar, een verwijzing naar het Kyoto-protocol – een uitwerking van het Klimaatverdrag uit 1992. “We hebben de hele productie in eigen hand”, zegt Jarno de Jong, hoofd sales Benelux bij Sonnenkraft. “Alle zonnepanelen worden in onze twee fabrieken in Oostenrijk gemaakt.”

Door 8,5 miljoen euro in een nieuwe fabriek te investeren verhoogt het bedrijf zijn productiecapaciteit met ongeveer 550 megawatt. Een noodzakelijke uitbreiding om de groeiende vraag aan te kunnen, vertelt De Jong. “We krijgen steeds meer aanvragen uit Nederland en andere Europese landen. Veel architecten en fabrikanten willen graag met onze panelen werken.”

Hij legt uit dat dat komt omdat de vraag naar duurzame materialen in de bouw toeneemt en de leveringsketen wordt hierin meegewogen. “Wij kopen alles zelf in Europa in en maken echt alles zelf, we hebben zelfs een eigen glasfabriek. Zo zijn we al de grootste in Zwitserland en Oostenrijk geworden en in Italië, de Benelux en Scandinavië timmeren we hard aan de weg. Het is een keuze voor duurzame kwaliteit in brede zin.”

Schone, stabiele leveringsketen
Hoewel De Jong vaak van klanten te horen krijgt dat ze het leuk vinden dat Sonnenkraft alles zelf doet, ziet hij dat veel mensen zich alleen laten leiden door de prijs van de zonnepanelen. “Dat vind ik echt een kwalijke zaak. Naast kwaliteit zou de milieu-impact ook een belangrijke factor moeten zijn als je zonnepanelen gaat kopen.”

Hij wijst daarbij op de import van de vele zonnepanelen uit Azië, die ondanks een lange reis vaak nog goedkoper zijn. Toch hebben Europese zonnepanelen ook duidelijke voordelen. “Transport uit Azië is een langdurig proces dat vaak vertraagd wordt en heeft een flinke impact op het milieu. Wij kunnen binnen twee tot drie weken leveren en dat kan nog sneller als onze nieuwe fabriek draaiende is en we een voorraad kunnen opbouwen.”

Met de coronaperiode en het vastlopen van het containerschip de Ever Given van rederij Evergreen heeft Europa gemerkt wat afhankelijkheid van Aziatische import betekent in de praktijk. “Natuurlijk zijn niet alle producten uit Azië slecht, maar waarom moet je alles van ver halen? Dat is slecht voor het milieu en de leverstabiliteit.”

Dat de Europese Unie zich meer in wil gaan zetten voor de productie van Europese zonnepanelen vindt De Jong mede daarom een goede zaak. “Daar moeten we volle bak op gaan inzetten. Het biedt economische kansen, levert onafhankelijkheid op en je krijgt een schonere en stabielere leveringsketen. Ja, Chinese panelen zijn goedkoper, maar de kwaliteit die je voor die extra kosten krijgt, is het op de langere termijn meer dan waard.”

Cultuurverschil
Behalve een snelle en stabiele levertijd kan Sonnenkraft ook een duurzame productieketen bieden. “Onze productie is volledig energieneutraal. Alles wat we gebruiken, wekken we zelf op. We zijn niet eens aangesloten op het net”, aldus De Jong.

Een belangrijk verschil dat hij in zijn werk merkt, is dat landen als Oostenrijk en Zwitserland meer vanuit het milieu denken. “Dat is echt een cultuurverschil. Daar hebben ze bijvoorbeeld al uitstootboetes en is er intensieve aandacht voor afvalscheiding. Natuurlijk speelt geld daar ook een rol, maar het is en-en. In Nederland wordt alleen maar gevraagd naar de terugverdientijd. Ik vind dat echt compleet onzinnig.”

Als het op zonne-energie aankomt moeten mensen minder aan hun portemonnee denken, als het aan hem ligt. “Dat doe je toch ook niet als je een auto aanschaft? Als je een auto als investering zou zien, zou niemand meer een auto kopen. Die zijn binnen een jaar ruim de helft van hun waarde kwijt. Mensen moeten meer aan de lange termijn denken, zowel van hun installatie als voor de planeet.”

Sonnenkraft is exposant op Solar Solutions (Stand R10), de grootste vakbeurs voor zonne-energie in Noordwest-Europa op 28-30 september in de Expo Haarlemmermeer. Tickets bestel je hier.