‘Omvormerfabrikant moet patenten vrijgeven’

16.12.2020 Anje Hoogland

‘Omvormerfabrikant moet patenten vrijgeven’
Interpaul

De overheid moet omvormerfabrikanten verplichten reparatiegegevens aan hun producten toe te voegen. Dat zou enorm schelen voor het milieu én de portemonnee. Bovendien kunnen we in de toekomst beter omvormers gaan leasen dan kopen bij de fabrikant, zo meent Paul Cornelissen.

Paul Cornelissen runt Interpaul, een omvormerreparatiebedrijf. Door mond-tot-mondreclame heeft hij het met zijn twee collega’s al razend druk. Voor zover hij weet zijn er in Nederland nog twee start ups die zich hiermee bezighouden. “Maar dat is nog veel te weinig. Er wordt véél te veel onnodig weggegooid.”

Angstzweet

Hij rekent het even voor. “Stel we gebruiken 700.000 omvormers in Nederland, en dan zet ik erg laag in. En zeg dat daar zo’n 5% per jaar van kapot gaat na de garantieperiode. Dan heb je het dus over een aantal van 35.000 kapotte omvormers per jaar. Wij repareren er per jaar zo’n 3500. Stel dat die start ups in het gunstigste geval net zoveel draaien. Dan breekt het angstzweet je toch uit?! Want dat betekent dat minimaal 70% zo in de container belandt. Terwijl ze negen van de tien keer nog prima te repareren zijn en nog vele jaren mee kunnen!”

Maar het repareren is volgens Cornelissen geen eenvoudige klus. “Je moet een ongelooflijke hoeveelheid kennis hebben. Wij doen veel aan reverse engineering (de omvormer uit elkaar halen, onderzoeken en schema’s uittekenen en vervolgens alles weer in omgekeerde volgorde in elkaar  zetten, red.). Daar hebben we ontzettend veel van geleerd. Maar wij zijn ook al vijf jaar bezig. Het zou veel eenvoudiger moeten zijn zodat er veel meer reparatiebedrijfjes ontstaan en omvormers niet meer onnodig worden weggegooid.”

Bovendien helpt het als de omvormers voortaan worden geleased bij de fabrikanten, denkt Cornelissen. “Dan zorgen de fabrikanten er wel voor dat ze langer meegaan.”

Gierend statement

Wat Cornelissen vooral een doorn in het oog is, zijn de omvormers die niet meer uit elkaar te halen en dus niet te repareren zijn. Door dichtgekitte behuizingen of aan elkaar gesmolten plastic delen bijvoorbeeld. “Dat doen ze ter bescherming van hun eigen merk. Maar het is niet goed voor de wereld. En dat is toch juist het voornaamste doel van het gebruik van zonnepanelen? De fabrikant zou daarom, net als ze bij de auto’s van Tesla in 2014 deden, zijn patenten vrij moeten geven. Je zou daar als fabrikant een gierend statement mee maken! En je dwingt jezelf altijd voorop te lopen.”

“Ik bleef in totale verbazing achter. Stond ik daar met mijn idealistische gedrag…”

Na de garantie

Interpaul wordt over het algemeen ingeschakeld als de garantieperiode van de omvormers voorbij is. “Voor die tijd repareren de fabrikanten het zelf. Als het een betrouwbare fabrikant is tenminste. Het komt vooral bij de Chinezen vaak genoeg voor dat ze niets voor je doen. Of ze bestaan al niet meer. Ik raad daarom aan bij het kopen van omvormers eerst een analyse te maken van de fabrikant en hoe dat bedrijf gefinancierd is.”

“Het lijkt soms ook wel of ze hun producten niet willen verbeteren”, merkt Cornelissen tot zijn spijt. “Ik ben eens op een beurs op een van de Chinese fabrikanten afgestapt. Ik liep bij hun omvormer namelijk telkens tegen hetzelfde probleem aan wat heel gemakkelijk op te lossen is door een kleine wijziging in het ontwerp. Ik wilde ze dat advies gratis geven. Maar ze wilden het niet weten! Ik bleef in totale verbazing achter. Stond ik daar met mijn idealistische gedrag…”

Kosten besparen

Een redelijke garantietijd is volgens de specialist vijf jaar. “Maar ze gaan meestal veel langer mee. Na een jaar of zeven á acht toont een omvormer vaak problemen. Maar wij kunnen 90% gewoon nog repareren. En als dat niet kan hoef je geen onderzoekskosten te betalen. Een nieuwe kost meestal drie keer zoveel dus dat is ook financieel gezien de moeite waard. Bij de 10% die we niet kunnen repareren is nabije blikseminslag meestal de oorzaak. Dat komt echt vaker voor dan je denkt. Als de boel te verbrand is heeft oplappen geen zin. Dan kunnen we de veiligheid niet meer garanderen.”

Op de reparaties van Interpaul zit drie maanden garantie. “Maar daar heb je niks aan hoor. Want wij hebben ons werk gewoon goed gedaan, dus we hoeven dat niet opnieuw te doen.”

Oproep

Tot slot doet Cornelissen nog een oproep aan de verkopers en de installateurs: “Laat je klanten ook weten dat reparatie van omvormers mogelijk is. Dat is misschien niet altijd de meest commerciële keuze. Maar het is wel het beste advies. Voor een betere wereld én voor hun portemonnee.”