“Pleeg onderhoud en koop bij een erkende installateur”

29.03.2021 Simone Tresoor

“Pleeg onderhoud en koop bij een erkende installateur”

“Het is onze taak bewustzijn bij de huiseigenaar met PV te creëren. Hij moet zich gaan realiseren dat het verstandig is zijn zonne-installatie, net als de cv-ketel, eens in de zoveel tijd te laten onderhouden en dat hij de zonnepanelen alleen moet laten plaatsen door een erkend installateur”, zegt Wouter van den Heuvel, CEO van Solarbox, installatiebedrijf in zonnepaneelprojecten.

65% van de PV-projecten die Solarbox uitvoert is op het dak van woonhuizen. “Onder dat dak slapen mijn klanten en hun gezinnen, dus veiligheid staat bij ons op de hoogst denkbare plaats”, zegt Van den Heuvel. “Daarom werken wij met de hoogwaardigste materialen en volgens alle eisen en protocollen en zorgen wij dat onze certificering steeds up-to-date is. Dat zijn wij verschuldigd aan onze cliënten.”

Slechts 0,005% van de bedrijfsbranden komt door PV

Van den Heuvel vindt het vervelend wanneer er berichten in de media verschijnen over brand bij PV. “Negatieve publiciteit blijft altijd hangen en dit terwijl het aantal branden bij zonnepanelen beperkt  is”, beweert de CEO. “Het aantal huisbranden veroorzaakt door bijvoorbeeld een wasdroger, is vele malen hoger dan door zonnepanelen. Bij bedrijfsbranden wordt 5% veroorzaakt door dakdekkers en slechts 0,005% door PV. We moeten er zeer serieus mee omgaan, maar wel in de juiste context.”

“Wij zijn absoluut geen cowboys en het is van groot belang dat het kaf nu eens van het koren wordt gescheiden. Als je als bedrijf de juiste bekabeling, apparatuur en gereedschap gebruikt, de apparatuur goed ijkt en daar een rapport van kunt laten zien, dan ben je lekker op weg. In Nederland moet je je administratie wettelijk gezien zeven jaar te bewaren, maar wat mij betreft geldt dat niet voor de onze. Wij moeten binnen de veel langere levensduur van onze systemen altijd kunnen aantonen dat wij ze volgens alle richtlijnen hebben aangelegd. Dit om onze cliënten, ook in de verre toekomst, te kunnen helpen met garanties richting hun verzekeraar mocht dat nodig zijn.”

‘We moeten nu eens af van die terugverdientijd’

“Het aanbieden van een service-/onderhoudspakket is bij ons standaard. Helaas horen we dan vaak terug dat de klant vindt dat dat zijn terugverdientijd niet ten goede komt. Daar moeten we nu eens vanaf. Je telt bij je energiekosten toch ook niet de jaarlijkse servicebeurt van je cv-ketel op? Momenteel hebben we in Nederland een markt die steeds verder professionaliseert. Echte verduurzaming bereik je niet door je alleen te focussen op een lage aanschafprijs. Ook in solarland kun je niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Wij verkopen a-producten en voegen daar onze vakkennis en ondersteuning aan toe. Zo hebben wij een alarmprotocol; als wij via onze monitoring zien dat een van de panelen niet goed functioneert trekken wij aan de bel. Dat alles resulteert in een stabiel en goed werkend product, ver voorbij de terugverdientijd.”

Geef de klant voordeel als hij erkend koopt

“Nederland staat bol van de regelgeving, maar toch is het succes hiervan maar beperkt”, aldus Van den Heuvel. “Dit komt omdat er zelden een verdienmodel tegenover de handhaving en het uitvoeren van de richtlijnen wordt geplaatst. Zo wordt er pas gehandhaafd als zich een calamiteit heeft voorgedaan. De put dempen als het kalf verdronken is.”

“Het is belangrijk dat klanten voordeel krijgen als ze hun zonnepanelen aanschaffen bij een erkend bedrijf; bijvoorbeeld door een korting op de opstalverzekering. Nu verkoopt een bedrijf zonder certificering net zo makkelijk PV als wij, maar als zich een calamiteit voordoet bij dit eerste bedrijf zou de verzekeraar eens een keertje niet thuis moeten geven. Als dat gebeurt is het een kwestie van tijd en zijn binnen de kortste keren alle bedrijven gecertifieerd. De klant beseft dit niet bij aanschaf, die kijkt enkel naar het prijskaartje en daar moeten we vanaf.”