"Over tien jaar zijn zonnepanelen op vrachtwagens normaal"

16.09.2020 Norbert Cuiper

"Over tien jaar zijn zonnepanelen op vrachtwagens normaal"
IM Efficiency

Vrachtwagens kunnen jaarlijks 2500 euro besparen door de daken van opleggers te voorzien van flexibele zonnepanelen. Dankzij een accu kan de vrachtwagen ook ’s avonds en ’s nachts worden voorzien van zonnestroom. Vanaf september rijden al tien opleggers met dit systeem rond.

Martijn Ildiz was 22 jaar toen hij tijdens zijn studie International Business Administration aan de Universiteit van Tilburg het idee kreeg om vrachtwagens te voorzien van zonnepanelen. Hij werkte het idee uit tot een business case die leidde naar de ontwikkeling van SolarOnTop. Hierbij wordt de oplegger van een vrachtwagen voorzien van flexibele lichtgewicht zonnepanelen. De panelen wekken elektriciteit op die wordt opslagen in een lithium-ionbatterij die in de trailer hangt. Slimme elektronica bepaalt wanneer de trekker van de vrachtwagen deze opgeslagen zonnestroom gebruikt.

Efficiency
“We brengen SolarOnTop dit jaar als pakket op de markt,” vertelt Ildiz, ceo van IM Efficiency. Dit bedrijf heeft hij samen met Jelle Aarnoudse en Ruud Derks opgericht met als doel om het goederenvervoer duurzamer, betrouwbaarder en betaalbaarder te maken. Ildiz was verantwoordelijk voor de bedrijfseconomische activiteiten, maar ontdekte tijdens de projectfase dat hij zich steeds meer bezig hield met de ontwikkeling van het product. Momenteel besteedt hij de helft van zijn uren aan productontwikkeling, en de andere helft aan de bedrijfseconomische activiteiten.

SolarOnTop
Het PV-systeem van SolarOnTop is zowel geschikt voor bestaande als nieuwe vrachtwagens. “Er is gekozen voor semi-flexibele lichtgewicht zonnepanelen, omdat de daken van opleggers niet altijd even sterk zijn om conventionele panelen te dragen. Voor toepassing op vrachtwagens hebben zonnepanelen een minimale hoogte en robuustheid nodig. De panelen zijn volgens Ildiz afkomstig van verschillende PV-leveranciers. “We werken samen met diverse leveranciers omdat de panelen verschillende eigenschappen hebben, ieder toegespitst op de specifieke toepassing,” zegt Ildiz.

Semi-flexibel
De semi-flexibele lichtgewicht zonnepanelen zijn de afgelopen jaren steeds goedkoper geworden. “Dat vormt de katalysator van de ontwikkeling van SolarOnTop,” vertelt Ildiz. Eerst wilde hij conventionele zonnepanelen toepassen, maar die waren te zwaar en niet robuust genoeg (bijvoorbeeld tegen takken). Ildiz verwacht dat de prijs van de semi-flexibele panelen verder omlaag gaat, al gelooft hij niet dat flexibele panelen goedkoper worden dan conventionele panelen. “Toch is de bodem nog niet bereikt. Dat is ook goed voor ons,” aldus Ildiz.

Besparing
Conventionele vrachtwagens gebruiken diesel om elektriciteit op te wekken voor gebruik in de cabine, voor de werking van de vrachtwagen en voor apparatuur in de oplegger, zoals laadkleppen. Hierbij draait de dynamo mee op de brandstofmotor. Dat is een oud, inefficiënt proces met veel verliezen, zegt Ildiz. Duurtesten wijzen uit dat SolarOnTop tot 5,5 procent kan besparen op brandstof. Bovendien zijn de kosten voor onderhoud lager doordat er minder slijtage optreedt. “Afhankelijk van het type rit en voertuig komt dat in ons klimaat neer op een besparing van 2.500 euro per jaar,” vertelt lldiz. De investering is in minder dan drie jaar terugverdiend.”

Praktijkproef
De laatste testcase, een praktijkproef in samenwerking met onder andere Vos Logistics uit Oss en Emons Group uit Milsbeek, ging in juni van start. Doel is het verzamelen van data voor de productie en de certificering van SolarOnTop. De testen zijn nog bezig, waardoor Ildiz nog geen resultaten kan tonen. Hij verwacht dat in september tien trailers met het systeem gaan rijden, zowel in Nederland als in het buitenland. “Dat doen we om eventuele kinderziektes eruit te halen, zodat we SolarOnTop straks kunnen certificeren.”

Marktintroductie
Ildiz wil het systeem in november introduceren op de markt. Voor 2021 ligt de focus op de Benelux, met als doel om ‘een paar honderd systemen te verkopen’. “We denken in onze achtertuin veel mooie klanten te vinden,” zegt Ildiz. De meer dan drie miljoen trailers in Europa is een stip op de horizon, maar dit zal in kleine stapjes moeten gebeuren. Ildiz hoopt dat klanten snel opschalen met het systeem. “We willen niet dat klanten slechts één trailer uitrusten met SolarOnTop, maar hun hele wagenpark aanpakken. Dat is ook nodig om stappen te zetten met de verduurzaming. Ik verwacht dat het voorzien van opleggers met zonnepanelen over tien jaar standaard is geworden.”

Reacties uit markt
De reacties uit de markt zijn positief, zegt Ildiz. Dat staat in schril contrast met enkele jaren geleden, toen hij in het begin te maken kreeg met scepsis van diverse marktpartijen. “De markt is inmiddels verder ontwikkeld en klaar voor ons product. We zijn met een aantal partijen in gesprek en die gesprekken zijn serieus.” Ildiz denkt klanten te overtuigen door ze meetresultaten van de tests te tonen. “We meten alles en kunnen de besparing daardoor goed inzichtelijk maken. Dat is een extra dimensie van onze software. Daarmee halen we onze klanten over.”

Verhuizing
Een verhuizing van het bedrijf staat voor de deur. IM Efficiency verkast haar commerciële activiteiten van Heerlen naar de Automotive Campus in Helmond. De productie gebeurt nog in Heerlen, maar ook die tak gaat binnenkort naar Helmond. Ook Ildiz zelf verhuist op termijn richting Noord-Brabant. Op de Automotive Campus verwacht hij een goede atmosfeer en kruisbestuiving met andere bedrijven, zoals autofabrikant Lightyear (‘onze grote neef’) en andere startups die werken aan accu’s en zonnepanelen. “We kunnen dan veel overleggen en sparren over oplossingen. Ik verwacht veel creativiteit.”