‘Elk bedrijf moet oog hebben voor impact’

04.01.2022 Joyce Beuken

‘Elk bedrijf moet oog hebben voor impact’

Bedrijven in de PV-sector staan aan de frontlinie van verduurzaming. Maar niet alle processen binnen de sector verlopen per definitie zo duurzaam als mogelijk is. Vreemd, vond Brecht van der Laan van Sunbeam. Hij nam het heft in eigen hand en zorgde ervoor dat Sunbeam zichzelf klimaatneutraal mag noemen.

Toen Van der Laan als productontwikkelaar werkte voor Sunbeam, was hij zich ervan bewust dat duurzaamheid het hogere doel was van het bedrijf. Al snel raakte hij bevlogen door alles wat met het klimaat te maken heeft. Zijn werkgever stelde dat dusdanig op prijs dat hij al snel de mogelijkheid kreeg om hier werk van te maken. Het resultaat wordt na anderhalf jaar zichtbaar in de vorm van een bijzondere certificering.

Volwassen sector
Van der Laan zit vanaf 2006 in de zonnestroom. Hij zag de sector dan ook rap groeien, en niet altijd op de meest verantwoorde manier, betreurt hij. “Hoe volwassener de sector wordt, hoe meer hij begint te lijken op andere industrieën.”

Met name wat betreft transparantie valt er volgens Van der Laan nog veel terrein te winnen. “Het verbaast me dat bedrijven vaak niet weten wat voor impact ze hebben. Op websites wordt vaak maar weinig gemeld over de duurzaamheid van het bedrijf zelf. Maar we zitten in de sector voor schone energie, zouden we daar dan niet juist wat meer aandacht aan moeten besteden?”

Uitstoot energieproces
“Ik ben van mening dat elk bedrijf oog moet hebben voor impact, maar zeker bedrijven in de zonne-energiesector. Er is uitstoot verbonden aan de productie van het paneel, het montagesysteem, de kabels en ga maar door.” Gedurende de levensduur wordt er meer CO2 bespaard dan dat de productie gekost heeft, stelt Van der Laan. Maar dat neemt volgens hem niet weg dat het belangrijk is om te communiceren wat er nog wél wordt uitgestoten. “Ik weet niet of het onwil is, of dat het wellicht gevoelig ligt, maar bedrijven zouden opener kunnen zijn over wat zij nog uitstoten.

Volgens Van der Laan kan er veel kritischer gekeken worden naar het eigen reilen en zeilen.  “De staalindustrie wordt bijvoorbeeldafgeschilderd als grote boosdoener. Wij zijn zogenaamd filantropen aangezien we groene energie realiseren. Maar wat men vergeet, is dat montagesystemen ook van staal zijn gemaakt. Wij creëren zelf ook de vraag naar staal. We moeten kijken waar onze eigen kracht voor verbetering ligt, in onze eigen keten.”

Strenge certificering
Bij Sunbeam werd daarom het hele proces onder de loep genomen samen met een extern bedrijf, de Climate Neutral Group. “We kozen bewust voor een strenge certificeringsmethode. Het proces bestaat eigenlijk uit drie stappen. Je moet eerst te weten komen waar de uitstoot zit. Hierna kun je plannen maken om die uitstoot te verminderen. Wat er dan overblijft ga je compenseren.”

Van der Laan zet graag tempo achter het proces. “Feit blijft dat er veel CO2 in de lucht hangt. Dat moet omlaag. Ik heb niet het idee dat dat nu snel genoeg gaat. Uiteraard is reductie van de uitstoot het allerbelangrijkst, maar ook compensatie is nodig. ”

“Compensatie is een ingewikkeld verhaal. Je moet aan allerlei regels voldoen, maar dat moet geen excuus zijn om het niet te doen. Je kan eeuwen discussiëren over bijvoorbeeld hoeveel CO2 een boom opneemt, maar je kan beter gewoon snel aan de slag.”

Sunbeam heeft een reductiedoel van 6 procent per jaar in de eerste jaren, vertelt Van der Laan. “Uiteindelijk moet er in 2040 echt geen uitstoot meer zijn. Tot die tijd wordt de resterende uitstoot gecompenseerd door in duurzame energieprojecten te investeren.”

Stok achter de deur
Na de certificering blijven er controles plaatsvinden om te checken of de zelf opgelegde doelen behaald worden. Het certificaat is een stok achter de deur, meent Van der Laan. “Het houdt ons scherp.”

Het mooie vindt Van der Laan dat dit continue verbeterproces samen met de partners wordt aangegaan. “Zo beïnvloeden we de hele keten. Ik merk dat het inspirerend werkt als ik vragen stel over duurzaamheid aan onze leveranciers. Samen komen we vaak tot mooie oplossingen. Het allermooiste zou ik het vinden als we ook andere bedrijven in de zonne-energiesector kunnen inspireren. Zodat we gezamenlijk de hele sector sneller kunnen verduurzamen.”