04.01.2022 | Nieuws Simone Tresoor
Op maandag 3 januari, de eerste dag in het nieuwe jaar dat het mogelijk was, werd er voor ruim 12 miljoen euro aan subsidie aangevraagd voor de aanschaf of privélease van nieuwe of gebruikte elektrische auto's.
Dat liet de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) maandag aan NU.nl weten. Het betreft hier aanvragen die nog niet zijn toegewezen. Het hoge aanvraagbedrag is kenmerkend voor het begin van het jaar, vorig jaar was de pot voor een tegemoetkoming bij de aanschaf of privélease van een volledig elektrische auto, daags na de opening al leeg.
De subsidiepot voor 2022 bevat 71 miljoen euro
Dat zal dit jaar niet gebeuren omdat de subsidiepot voor 2022 71 miljoen euro bevat en daarmee fors meer is dan vorig jaar, toen er 14,4 miljoen euro inzat. Dit jaar kan men een bedrag van 3.350 euro bij de aankoop van een nieuwe, middenklasse elektrische auto aanvragen. De totale subsidiepot, inclusief het beschikbare bedrag voor tweedehands elektrische auto's, bevat 91,4 miljoen euro.
Bijna 4.000 aanvragen
De RVO meldt dat er meer dan 3.000 aanvragen binnen zijn gekomen voor koop op privélease van een nieuwe elektrische auto (ter waarde van 10,4 miljoen euro) en ruim 900 aanvragen voor een gebruikte auto (ter waarde van 1,8 miljoen euro). De RVO gaat er niet vanuit dat de aanvragen zo groot blijven.
Beste minister Jetten, zorgt u dat al die stroom het net op kan?
Nog scherpere versie van Fit for 55 moet de EU energieonafhankelijk maken van Rusland
De consument moet voorop in de volgende fase van de energietransitie
Techniek Nederland pleit voor meer technisch geschoolde arbeidsmigranten
Avans Hogeschool wil het technisch personeelstekort verkleinen met de regio
PV op nieuwe grote bedrijfsdaken wordt vanaf 2025 verplicht, afbouw salderingsregeling uitgesteld
SMA
SolarEdge Technologies (Holland) B.V.