Batterijen op wielen

02.06.2021 Nicolien van Loon

Batterijen op wielen

Op dit moment rijden er zo’n 300.000 elektrische auto’s in Nederland. De prognose is dat het er in 2025 er 1 miljoen zullen zijn. Voor 2030 wordt het aantal op 3 miljoen geschat. Kan ons elektriciteitsnet dit aan? Wel als we het goed aanpakken. Een manier om overbelasting tegen te gaan is door het slim inzetten van elektrische bidirectionele deelauto’s. In een webinar van ELAAD bespraken experts van Stedin, We Drive Solar en Hyundai de mogelijkheden.

Henk Fidder van netbeheerder Stedin vind het verzwaren van het elektrciteitsnetwerk op korte termijn onrealistisch.  “Naast een stevige financiële investering hebben we ook te kampen met het personeelstekort en de inpassing in de openbare ruimte,” meent Fidder. “Nu moet je de stappen zetten om problemen later te voorkomen.” Een mogelijke oplossing zou kunnen liggen bij elektrische auto’s, die kunnen opladen, maar ook kunnen ontladen, oftewel bidirectioneel laden.

Slim laden en ontladen
In de Utrechtse wijk Lombok zijn de eerste bidirectionele deelauto’s al in gebruik in een project van We Drive Solar en Renault. De auto’s laden op wanneer de druk op het elektriciteitsnet laag is en ontladen op het moment dat er pieken zijn. Daardoor vermindert de congestie in het elektriciteitsnetwerk en kunnen de kosten voor het rijden laag gehouden worden. Robin Berg, directeur van We Drive Solar ziet hoe auto’s als rijdende batterijen tot de verbeelding spreekt. “Dat is voor ons de aanleiding om dit project aan te pakken. Je kan slim rijden, maar je kan er ook andere slimme dingen ermee doen. Momenteel zitten we in een transitie naar EV. Autobedrijven gaan daar vol op, laten we allemaal op die golf zitten en het waarmaken.”

IONIQ 5
Hyundai en We Drive Solar zijn van plan om voor de zomer bidirectioneel laden te testen bij laadpalen in heel Utrecht. Bob Niesing, marketing development manager bij Hyundai: “Hyundai ziet elektrische auto’s als meer dan alleen vervoer. We zien ook laadoplossingen, integratie met installateurs en denken mee met de wereld en Nederland om de energietransitie te ondersteunen.” Hiervoor zet Hyundai de IONIQ 5 in, een bidirectionele elektrische auto met een accu die, wanneer volledig opgeladen, in staat is om een middelgrote airconditioner en een 55-inch televisie tot 24 uur van stroom te voorzien. 

Wereldprimeur
In een project in de nieuwbouwwijk Cartesius in Utrecht zullen 50 IONIQ 5-auto’s ingezet worden. Begin 2022 zal het aantal auto's opgeschaald zijn naar 150 bidirectionele deelauto's. Naast de laadpalen in de wijk is er genoeg gelegenheid tot opladen en ontladen, dankzij het bidirectionele laadplein met plek voor 120 auto’s even verderop bij het hoofdkantoor van Triodos. Hoewel Triodos de wereldprimeur heeft met dit slimme laadplein, zullen ze qua omvang binnenkort voorbijgestreefd worden door a.s.r., die een laadplein met plek voor 250 auto’s willen realiseren.

Feestje
We Drive Solar wil met hun project andere steden inspireren en internationale aandacht genereren. Berg: “Het gaat erom dat we met partners standaarden zo neerzetten dat het kopieerbaar is en dat elke auto en laadpaal mee kan doen met het feestje. Om versnelling te krijgen heb je marktwerking nodig en door diversiteit te bieden maak je iedereen gelukkig.”