Binnenvaart gaat aan de zonnepanelen

13.12.2021 Nicolien van Loon

Binnenvaart gaat aan de zonnepanelen
@Rotterdam Robotics

Inmiddels is het vijf maanden nadat het nieuwbouwschip MS Kenyro gedoopt werd en de Europese binnenwateren opvoer. Aan boord van dit schip bevonden zich aluminium scheepsluiken met geïntegreerde zonnepanelen, oftewel solarluiken. Veel kennis is vergaard en de betrokken partijen, Wattlab en Blommaert Aluminium Constructions lieten op Maritime Technology weten: “We zijn klaar voor de markt.”

In de zomer van 2020 startten de eerste tests met solarluiken. Met de vergaarde kennis is in april 2021 voor de MS Kenyro een verwachtte opbrengst berekend. Bo Salet, medeoprichter van zonne-energiespecialist Wattlab legt uit: “Dit is nog wel lastig, want de locatie van een schip en omstandigheden op een schip zijn moeilijk te voorspellen.” Omdat het schip nu werkelijk heeft gevaren kunnen deze berekeningen vergeleken worden met de daadwerkelijke opwek.

Berekeningen getoetst
De vooraf berekende zonne-energie komt goed overeen met de daadwerkelijk gemeten zonne-energie. De opbrengsten wijken soms iets meer, soms iets minder af, maar hebben komen gemiddeld overeen. Volgens Salet zijn deze afwijkingen aan te rekenen aan het weer en de hoeveelheid zon, dat per jaar verschilt.

Schone lucht en stille nachten
De schipper bespaart, door de opgewekte energie uit de zonnepanelen te gebruiken, op de draaiuren van zijn generator. Dit betekent niet alleen een besparing wat betreft brandstof of walstroom. Ook het onderhoud van de generatoren ziet een besparing. Met behulp van bijplaatsing van een accupakket kan een schip een nacht of zelfs meerdere nachten zonder gebruik van generatoren functioneren. Resultaat voor de schippersfamilie: schone lucht en stille nachten.

Weersbestendig
De solarluiken hebben allerlei soorten weersomstandigheden weten te trotseren. Aan de ene kant stormen met harde wind en heftige regen, aan de andere kant droge hete dagen waarbij de temperaturen op het scheepsluik hoog opliepen. Ook waren er diverse soorten stoffige lading. Deze omstandigheden zijn van tevoren uitvoerig getest. “Het zijn allemaal situaties waarvan we wisten dat het systeem het aan kan. Maar het voelt goed om te zien dat de situaties in praktijk niet anders zijn dan verwacht”, legt de medeoprichter van Wattlab uit.

Doordat alle elektrische onderdelen stof- en waterdicht zijn uitgevoerd en de toplaag van de zonnepanelen van vuilafstotend materiaal is gemaakt, kunnen de luiken na het laden van stoffige lading eenvoudig afgespoeld worden.

Ter land
De betrokken partijen hebben naast dit project ook een project op land. Dit project, dat eind oktober is opgeleverd, gaat om het dak van een opslagloods voor strooizout waarvan het dak open en dicht moet kunnen.

Blommaert maakt aluminium schuifluiken voor dit soort mobiele daken die over elkaar open en dicht kunnen schuiven. Nu dus ook de solarvariant. “Dit ontwerp bracht een aantal nieuwe uitdagingen met zich mee, maar die zijn opgelost,” aldus Tom Blommaert, CEO van Blommaert Aluminium contructions. “Met een goed werkende oplossing voor dit type luiken bieden we nu een solarvariant voor elk type luik.”

Binnenvaart nog sneller vergroenen
Blommaert Aluminium Contructions en zonne-energie specialist Wattlab werken inmiddels al twee jaar samen aan het integreren van zonnecellen op aluminium luiken. Een samenwerking die per oktober 2021 geformaliseerd is.

Blommaert vertelt: “Als je uitspreekt dat je in elkaar vertrouwt dan hoort daar ook een formele samenwerking op papier bij. Onze formalisatie maakt dat we nog nauwer kunnen samenwerken om de Solarluiken in de markt uit te rollen.” Salet vult hem aan: “Daarnaast benadrukt het formaliseren van de samenwerking de goede relatie en geeft het ons de mogelijkheid om de binnenvaart nog sneller te vergroenen.”

De markt op
De bedrijven zijn klaar om de Solarluiken de markt op de te brengen. “De eerste luiken zijn zelfs al in productie”, vertelt Salet trots. De plaatsing voor de eerste Solarluiken staat gepland voor februari 2022. Steeds meer Solarluiken zullen vanaf dan te zien zijn op het water.

Tijdens de open scheepvaartdagen Antwerpen (maart 2022) en op de vakbeurs Maritime Industry in Gorinchem (mei 2022) kan men ze ook bewonderen. Salet voorspelt: “We verwachten al daarvoor meer en meer opdrachten, dus wie zomer 2022 wil profiteren van zonne-energie kan er beter snel bij zijn.”