Energieleveranciers en netbeheerders oneens over storingen slimme meters

05.07.2021 Simone Tresoor

Energieleveranciers en netbeheerders oneens over storingen slimme meters

Waarom moesten we ook alweer allemaal aan de slimme meter? Om snel inzicht te krijgen in ons energieverbruik! En daar wringt de schoen. Maar liefst een half miljoen slimme meters hebben een storing waardoor de gegevens niet uit te lezen zijn of slechts met heel veel vertraging.

Volgens de koepel Energie-Nederland geven te veel slimme meters niet genoeg data door en vertraagt dit de energietransitie, zo schrijft het Financieele Dagblad. De slimme meter is natuurlijk handig voor energiebedrijven, maar ook de consument kan, met apps, aflezen wat hij wanneer verbruikt.

Dit vooral om inzicht te krijgen in zijn eigen verbruik, zodat hij dat slimmer kan doen of kan zien wanneer hij wel heel veel energie afneemt. Bij de reviews in de app-stores is de frustratie van de consument al te lezen: de data worden veel te traag of soms zelfs helemaal niet bijgewerkt.

De energiebedrijven zijn gefrustreerd
Ook de energiebedrijven, zoals Eneco en Essent, zijn gefrustreerd, volgens BNR. Een slimme meter moet twee keer per dag het verbruik doorgeven. Bij een storing lukt dat niet, zoals afgelopen maand bijna 500.000 keer voorkwam. Dit betekent dat energiebedrijven niet weten of er extra of juist minder energie geleverd moet worden. De bedrijven geven aan dat ze meerdere malen data moeten opvragen voordat ze dit krijgen en dat het vooral heel erg traag gaat. Het plaatsen van slimme meters heeft miljarden gekost en deze storing is duidelijk een zwakke plek.

'Best veel' is niet genoeg
De verantwoordelijke netbeheerders lijken nogal laconiek onder het probleem. Zij vinden dat best veel apparaten de data wel doorgeven. Maar ‘best veel’ is niet genoeg, beweren de energiebedrijven. Er is onderling afgesproken dat er maar een procent van de meters een storing mag hebben. Momenteel bedraagt dit percentage maar liefst 3,7 procent. Vattenfall heeft onlangs een hacketon uitgeschreven om een verbeterd systeem te laten ontwikkelen, in de hoop dat deze problemen binnenkort tot het verleden behoren.