Moeten we ons zorgen maken over de prestaties van een elektrische auto in lage temperaturen?

29.05.2023 Anne Agterbos

Moeten we ons zorgen maken over de prestaties van een elektrische auto in lage temperaturen?
©International Energy Agency

De elektrische auto is het boegbeeld van duurzaam transport. Het voertuig is volop in ontwikkeling, wat regelmatig vragen oproept over de veiligheid en duurzaamheid. Dit gebeurde ook tijdens een sneeuwstorm in Virginia, want hoelang kan een elektrische auto de passagiers warm houden als de accu leeg raakt?

Afgelopen januari ontstond er een sneeuwstorm in Virginia waardoor honderden reizigers 24 uur lang stilstonden op de snelweg. De reizigers hielden zichzelf warm door het aan- en uitzetten van hun auto, meldt Washington Post. Iedereen is na een hulpactie veilig thuisgekomen, maar bij sommige reizigers riep het voorval vragen op over de veiligheid van een elektrische auto. Want wat was er gebeurd als alle auto’s elektrisch waren en de accu’s leeg waren gegaan?

Elektrische auto’s in de kou
Hoe kouder het buiten is, hoe meer energie het kost om een auto te verwarmen. De batterijduur kan daardoor flink dalen onder lage temperaturen. De meest gunstige temperatuur van een elektrische auto ligt tussen de 13 en 23 graden Celsius.

Een elektrische auto presteert daarnaast beter onder hoge temperaturen dan onder lage temperaturen. Bij een lage temperatuur bewegen de lithium deeltjes langzamer door de batterij, waardoor de efficiëntie daalt. Afhankelijk van het model, verliest een elektrische auto tussen de 3 en 32 procent van hun actieradius bij temperaturen onder het vriespunt.

Efficiëntie van een elektrische auto
Benzine- en dieselmotoren produceren veel restwarmte. Wanneer het koud is kan een benzine- of dieselauto restwarmte uit de motor de cabine inblazen om de passagiers te verwarmen. Maar de benzine- en dieselmotor zijn niet efficiënt, slechts 20 procent van de geproduceerde energie wordt gebruikt om het voortuig te laten rijden.

Elektrische auto’s zijn daarentegen erg efficiënt, 75 procent van de energie wordt gebruikt om het voortuig te bewegen. De keerzijde hiervan is dat er minder restwarmte over blijft om de passagiers te verwarmen.

Verwarmen van een elektrische auto
De efficiëntie van een elektrische auto hangt onder meer af van het type verwarmingssysteem in de auto. Over het algemeen maken oudere elektrische voertuigen gebruik van een elektrische kachel, hierbij wordt elektriciteit uit de batterij onttrokken om de lucht in de auto te verwarmen. Deze manier van verwarmen kost veel energie.

Nieuwere modellen maken grotendeels gebruik van een warmtepomp. Hierbij wordt de restwarmte van de batterij gebruikt om de cabine te verwarmen. Omdat er bestaande warmte wordt gebruikt en geen nieuwe warmte wordt opgewekt, wordt er veel minder energie gebruikt. Het bereik van een auto met een warmtepomp kan 25 tot 30 procent hoger zijn. 

Er ontstaat meer energieverlies bij lage temperaturen, maar er kan bespaard worden op batterijverbruik door een warmtepomp. Daarom, meldt Scott Case, CEO bij Recurrent (data bedrijf voor elektrische voertuigen) aan de Washington Post, werkt een auto met een warmtepomp beter wanneer temperaturen dalen tot onder het vriespunt.

Verschillende eigenaren van een elektrisch voertuig hebben hun auto getest in lage temperaturen, meldt de Washington Post. Ook met een elektrische kachel kon Tesla Model 3 in de vrieskou de cabine voor 45 uur verwarmen tot 18 graden Celsius, dit getal kan oplopen tot 55 uur met een warmtepomp.

Er zijn echter ook zonder warmtepomp genoeg manieren om rekening te houden met batterij efficiëntie in koude temperaturen, experts zeggen daarom dat een koud klimaat geen reden hoeft te zijn om een elektrische auto te vermijden. Het is wel goed om op de hoogte te zijn van het verlies in batterijefficiëntie en daar rekening mee te houden in de laad-planning.