Netbeheerder Liander lanceert postcodechecker voor zonnepanelen

29.07.2022 Jan de Wit

Netbeheerder Liander lanceert postcodechecker voor zonnepanelen
©Liander

Met de online tool Postcodechecker-zonnepanelen kunnen klanten van Liander controleren of er in hun wijk problemen bekend zijn met het terugleveren van zonnestroom en wat de geplande oplossing is.

Als een klant van Liander zijn of haar postcode en huisnummer intoetst in de Postcodechecker-zonnepanelen, zijn twee uitkomsten mogelijk: er zijn geen terugleverproblemen bekend of ja, er zijn terugleverproblemen bekend. In de Postcodechecker-zonnepanelen staan vervolgens tips voor wat te doen als de zonnepanelen toch uitvallen en wanneer Liander te bellen.

Bij een op de twintig van de Nederlanders met zonnepanelen loopt de spanning wel eens te hoog op, waardoor de zonnepanelen tijdelijk afschakelden. In 2021 gemiddeld elf uur per jaar. Minder dan 1 procent van de in totaal 1.550 zonuren per jaar in Nederland.

“Nederland stapt massaal over op elektrisch rijden, elektrisch verwarmen, elektrisch koken en zonnepanelen. Het aansluiten van deze apparaten heeft gevolgen voor de drukte op het elektriciteitsnet. Ook consumenten gaan daar de komende jaren de gevolgen van merken. Zo wordt het minder vanzelfsprekend dat consumenten zonne-energie altijd kunnen terugleveren”, zegt Marlies Visser, COO van Alliander.

“Wij zijn ons ervan bewust dat dit een vervelende boodschap is en doen er alles aan om de overlast zo beperkt mogelijk te houden. Daarom werken wij aan de verbetering van onze informatievoorziening om onze klanten zo goed mogelijk inzicht te geven in de wachttijden, geplande werkzaamheden en mogelijkheden om een woning te verduurzamen.”