Rijdend opladen wordt getest in Duitsland

22.11.2022 Max Muller

Rijdend opladen wordt getest in Duitsland
© Electreon

Binnenkort zal in de Duitse deelstaat Beieren een proef uitgevoerd worden met elektrische auto’s die al rijdend opgeladen kunnen worden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van apparatuur van het Israëlische bedrijf Electreon, en zal één kilometer van de Autobahn uitgerust worden met inductietechnologie.

In het verleden zijn vaker experimenten uitgevoerd met draadloos laden. Goede voorbeelden hiervan zijn het draadloosladenplateau van BMW voor hun plug-inhybride 530e. In het Zweedse Göteborg experimenteerde Volvo ook met draadloze laadmogelijkheden.

In deze gevallen ging het altijd om stilstaande auto’s die worden opgeladen. De Beierse proef gaat een stap verder door snel rijdende auto’s op te laden. Men begon reeds in juli met de voorbereidingen met de test op het kilometerlange inductieweg. Nu wordt de proef gedeeld met een breed publiek. Om het wegdek met de innovatieve technologie uit te rusten, was een investering van 7,5 miljoen euro nodig. Een groot deel hiervan is afkomstig van het Duitse Ministerie voor Economische Zaken en Klimaat.

Technologie nog niet wijdverspreid
Het bedrijf Electreon deed in het verleden al proeven met het laden van rijdende voertuigen. Zo testte het in Karlsruhe reeds de mogelijkheden met inductieve laadtechnologie voor elektrische bussen.

Tijdens de nieuwe proef test het Israëlische bedrijf op grote schaal personenauto’s. Op deze manier worden ze in staat gesteld na te gaan hoe hoog de kosten uitvallen. Tot noch is het succes van initiatieven voor het draadloos laden van elektrische auto’s beperkt gebleven. Dit komt doordat veel energie verloren gaat ten opzichte van laden met een kabel. Ook zijn er weinig automodellen die met deze technologie zijn uitgerust.

Desondanks is er, ook vanuit Nederlandse organisaties, belangstelling voor oppervlaktes met inductiemogelijkheden. Zo kondigde ProRail enkele jaren geleden aan interesse te hebben in parkeerplaatsen die de mogelijkheid geven voor inductieladen. De spoorwegen zelf zijn in Nederland reeds voorzien van een elektriciteitsnetwerk om treinen mee op te laden.