Solar Powervrouw Alexandra Teixeira Miguel (Dutch New Energy Research)

10.05.2022 Nina Groot

Solar Powervrouw Alexandra Teixeira Miguel (Dutch New Energy Research)

Wat nou: this is a man’s world?! Er raast ook heel wat oestrogeen door het net. Wij praten iedere maand met een spraakmakende vrouw.

Teixeira Miguel begon als zogenoemde 'hotello', maar belandt net als veel van haar jaargenoten uiteindelijk in een compleet andere sector. Na een carrière in de sales bij onder andere Pathé, een Brits keukenbedrijf en een B2B-keukenbedrijf belandde ze een aantal jaar geleden in de duurzaamheid.

“Ik sta in de sales al jaren te kijken dat we keihard werken om klanten binnen te halen, maar vervolgens de achterdeur open laten staan waardoor ze meteen weer weg kunnen lopen. Je moet in de sales niet primair focussen op het binnenhalen van nieuwe klanten, maar juist ook tijd en energie steken in je huidige klanten.”

De Solar Powervrouw van deze maand is geboren en getogen in het door haar geliefde Rotterdam, in haar woorden zelfs 'de mooiste stad die er is'.  Een stad waar de van oorsprong Portugese ouders van Teixeira Miguel heen emigreerden. Toen zij in 2009 afstudeerde aan de hotelschool in Rotterdam besloten haar ouders echter terug te keren naar Portugal. Maar Teixeira Miguel niet, zij ging in Nederland op zoek naar haar eerste baan.

Geluk bij een ongeluk
Haar eerste 'echte' baan vond ze bij Pathé, waar ze als servicemanager leiding gaf aan een team van ruim veertig man. Maar na drie jaar werd ze gerekruteerd voor een Brits keukenbedrijf en is ze een periode werkzaam geweest in de keukenbranche. Maar mede door de Brexit en de coronacrisis stortte deze sector in en belandde zij als 'geluk bij een ongeluk' in de duurzaamheid. Zonder technische opleiding of kennis van de sector startte ze bij De Groene Monteurs als salesmanager. Hier merkte zij meteen dat de technische kant van duurzaamheid haar enorm boeide.

De Groene Monteurs zijn de schakel tussen onder andere woningcorporaties, Charge Point Operators (CPO’s) en zelfstandig werkende monteurs. "Ik vond het een geweldig leuk bedrijf en heb er veel geleerd, maar toen de vacature van Dutch New Energy Research op mijn pad kwam besloot ik wederom het roer om te gooien."

Dutch New Energy Research
Begin dit jaar begon Teixeira Miguel als accountmanager bij Dutch New Energy Research. Dutch New Energy Research is een onafhankelijk marktonderzoeks- en business intelligence-bedrijf, verantwoordelijk voor onder andere het solartrendrapport. Met datasets, modellen, (trend)rapporten, rapportages en dashboards helpt het bedrijf om organisaties strategisch advies en inzicht te geven.

Teixeira Miguel is verantwoordelijk voor het uitstippelen van zowel de sales als de marketing, de relatie onderhouden met huidige klanten en het zorgen voor new business. Daarnaast motiveert ze de huidige klanten om het dashboard te gebruiken, legt ze uit hoe zij deze werkt en benadrukt ze de relevantie van de data en polst ze de behoefte van de huidige klanten. “Dit is een compleet andere vorm van sales dan de keiharde sales die je vaak ziet in de keukenbranche, dit is meer gericht op relatiemanagement en dat trekt mij enorm."

Zeven contactmomenten
“Toen ik keukens verkocht heb ik eens uitgezocht hoe lang het duurt voordat je als bedrijf of product bij mensen in het geheugen blijft hangen, en dit is zeven keer." Toen Teixeira Miguel acht jaar geleden in de sales begon was LinkedIn bijvoorbeeld niet zo booming voor bedrijven als dat het nu is. Maar nu wordt LinkedIn door mensen uit de sector gebruikt als een soort sociale media waar zij naast vacatures en overige zakelijke berichten nu ook gedachten en meningen delen.

"En zo zijn er nog een aantal kanalen die wij kunnen inzetten, het is dan ook mijn tactiek om een combinatie van verschillende kanalen in te zetten om onze klanten te bereiken. En als je dit combineert met een bezoekje, een mailtje en een belletje, kom je zo op de zeven keer!”

En wanneer Solar365 vraagt naar Teixeira Miguel's intrinsieke motivatie is ze vastberaden. "De duurzame sector spreekt mij, vooral als moeder, enorm aan. Want als we niet uitkijken naar hoe de planeet er nu voor staat, kunnen we het helemaal niet meer nalaten aan andere generaties."